Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Dersi Öğretim Programını Uyarlama Sürecinin İncelenmesi


Peker Ünal D. (Yürütücü), Kılıç B.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2023 - 2024

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Ağustos 2023
  • Bitiş Tarihi: Ağustos 2024

Proje Özeti

Eğitim programlarının belirlenen amaçlara ulaşmasını sağlamak, etkisini belirlemek ve verimini artırmak için planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerinin uyumlu bir şekilde hazırlanması ve uygulanması gerekmektedir. Bu noktada en büyük görev programın uygulayıcısı olan öğretmenlere düşmektedir. Ancak eğitim programları doğrultusunda hazırlanan öğretim programları, uygulanma sürecinde öğretmenler tarafından çeşitli uyarlamalara uğramaktadır. Bu uyarlamalar öğretim sürecinin verimliliğini sağlama açısından gerekli olmakla birlikte olumsuz etkileri de olabileceği için yakından incelenmesi ve öğretmenlere uyarlamalar hakkında farkındalık kazandırılması gerekmektedir. Ülkemizdeki matematik başarısının Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü [OECD] ülkelerinin ortalaması altında olduğu göz önünde bulundurulduğunda matematik öğretiminin niteliğinin artırılmasının ayrıca önem kazanan bir konu olduğu görülmektedir (OECD, 2023; Bütüner ve Güler, 2017). Bu nedenle yapılacak araştırma ilkokul matematik öğretim kapsamında yürütülecektir. Araştırmanın amacına ulaşması için karma yöntem araştırma türlerinden müdahale deseni kullanılacaktır. Nicel araştırma kapsamında öğretmenlere ön test olarak “Öğretim Programını Uyarlama Örüntüleri Ölçeği” uygulanacak, nitel araştırma kapsamında matematik dersi öğretim programı, öğretmenin kullandığı kaynak ve materyallerle araştırmacı tarafından hazırlanan günlük uygulama değerlendirme tablosu ve haftalık planlama tablosu incelenecek, öğretmenlere yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanacaktır. Elde edilen bulgularla öğretmenlere programın kazanımından uzaklaşmadan, öğrenci merkezli uygulamalarla gerçekleştirilebilecek; strateji belirleme, yöntem-teknik-materyal kullanma, tartışma soruları sorma gibi çalışmaların yapılması konusunda bilgi, beceri ve farkındalık oluşturmayı amaçlayan bir eğitim programı düzenlenecektir. Araştırmanın çalışma grubunu 10 sınıf öğretmeni oluşturacaktır. Öğretmenlerin seçiminde maksimum çeşitlilik örneklemesinden yararlanılacak, Yozgat ili merkez ilçede görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerinden cinsiyet, kıdem, görev yapılan okulun sosyo-ekonomik düzeyi gibi değişkenlere göre seçim yapılacaktır. Eğitim programı uygulandıktan sonra “Öğretim Programını Uyarlama Örüntüleri Ölçeği” son test olarak tekrar uygulanacak, hazırlanan programın öğretmenlerin uyarlama çalışmalarına katkısı ortaya konmaya çalışılacaktır.