KARAGÖZOĞLU N. (Yürütücü), ÇOBAN H., GEZER U., DEMİREL M. V.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2023
Yükseköğretimde uluslararası öğrencilere verilen eğitim hizmeti ile ülkelerin akademik,
ekonomik, politik, sosyal ve kültürel açılardan zenginleşeceği, güçleneceği ve yeni ilişkiler
kurabileceği düşüncesi bu alandaki çalışmaların önemini arttırmıştır. Dünyanın birçok
ülkesinde olduğu gibi Türkiye’de de üniversitelerdeki uluslararası öğrencilerin sayısını
arttırmak için ulusal politikalar geliştirilmektedir. Bu politikalar çerçevesinde mevcut
öğrencilerin memnuniyetini arttırıcı faaliyetlerin gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Bu
projede Yozgat Bozok Üniversitesinde öğrenim görmekte olan uluslararası öğrencilere Türk
kültür ve tarihine ait mirası tanıtmak, Türkiye, Yozgat ve Türk kültürüne yönelik algılarını
ortaya koymak amaçlanmıştır. Ayrıca bu algının olumlu yönde geliştirilmesini sağlamak da
projenin amaçları arasındadır. Bu amaçlar doğrultusunda araştırma, nitel araştırma
yöntemlerinden biri olan durum çalışmasına göre desenlenmiştir. Projenin çalışma grubu,
amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örneklemeye göre belirlenmiş YOBÜ TÖMER’de
Türkçe eğitimi alan 10 uluslararası öğrenci ve 8 sosyal bilgiler öğretmen adayından
oluşmaktadır. Uluslararası ve Türk öğrencilerden oluşan katılımcılar, 8 hafta olarak planlanan
proje etkinliklerine katılmışlardır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler ve katılımcı
yansıtma raporları aracılığıyla toplanmış olup, elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle
analiz edilmiştir. Proje süresince gerçekleştirilen etkinliklerin gerek Türk kültürünü tanıma
gerekse yabancı kültürlere ilişkin farkındalık oluşturma anlamında önemli katkılar sağladığı,
farklı kültürlere saygılı olma bağlamında empati kazanma ve önyargıları kırma, yeni
arkadaşlar edinme, işbirliğini arttırma ve sosyalleşmeyi sağlama, dil becerilerini geliştirme
olarak etkinliklerin kaynaşma ve paylaşım bakımından etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Uluslararası öğrenci, Türkiye, Yozgat, Türk kültürü, algı