Aygün Yakın E., Yakut S. (Yürütücü), Dündar A., Pırlanta İ.
Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje, 2022 - 2023
Projemizde Yozgat öncelikli olmak üzere gönüllülük esasıyla online olarak katılmak isteyen ailelerde okul öncesi dönemde çocuklarının bilişsel ve duyuşsal becerilerin kazandırılmasında pozitif disiplin anlayışına uygun tutum geliştirmeleri hedeflenmektedir.
Toplumun kültür ve değer kodlarını çocuk yetiştirme misyonları ile geleceğe aktaran en önemli
kurumsal yapı olarak sembolize edebileceğimiz aile (Kır, 2011), çocukların fizyolojik ihtiyaçları
yanında sevgi gibi psikolojik ihtiyaçlarının karşılanması; saygı, hoşgörü, adalet gibi sosyal ve etik
değerlerin kazandırılarak toplumda kimlik ve kişilik inşasına katkı sunulması gibi çocuğun bedenen
ve ruhen şekillenmesinde en temel belirleyici olarak anlam kazanmaktadır (Yavuz, 1983). Ailenin
çocuk üzerindeki bu potansiyelini sağlıklı ve amaçlara uygun olarak yürütebilmesi, bu konudaki bilgi
ve yeterlilik düzeyiyle de yakından ilişkilidir (Tarhan, 2015). Ailelerin çocuk yetiştirmede yeterli
bilgiye sahip olmaları gereken en önemli konulardan birisi olarak disiplinin olduğunu söylemek
mümkündür. Zira ailelerin çocuk eğitimlerinde sıklıkla başvurdukları bir yöntem olarak disiplin,
çocukların gelişimine katkı sunabilecek ya da bu gelişimi olumsuz şekilde etkileyebilecek bir
potansiyele sahiptir. Bu bağlamda disiplinin pozitif yönlü olması, çocukların sağlıklı bir gelişim
sürecine katkı sunarken, şiddet içeren disiplin anlayışının ise çocuklarda farklı psiko-sosyal
5
problemlere kaynaklık edebileceği öngörülmektedir (Humphreys,1999). Çocukların kendi
hareketlerini kontrol edebilmelerine ve problemlerini çözmelerine yardımcı olan bir süreç yönetim
tekniği olarak anlamlandırılan pozitif disiplin; ancak tepkisel davranmama yeterliliğine sahip
ebeveynler tarafından uygulanabilir (Gordon, 2000). Ebeveynlere çocuk yetiştirme sürecinde pozitif
disiplinin kazanımları olarak sevgiyi ifade etmek ve koşulsuz sevmek, sınırlar koymak, tutarlı olmak,
iletişimde açık olmak ve etkin dinlemek, olumlu davranışı pekiştirmek, problem davranışı anlamak,
problem çözme becerisi kazandırmak, fazla müdahale etmemek, gelişimine uygun sorumluluklar
vermek gibi hususlarda rehberlik etme amacı taşıyan projemizin çocukların psikososyal, duygusal,
kişilik, dini ve ahlaki bakımdan gelişimlerine olumlu bir katkı sunacağı düşünülmektedir. Bunun yanı
sıra pozitif disiplin anlayışının gelişimin bir boyutu olarak dini ve ahlaki gelişim ile de ilişkilendirilmesi
amaçlar arasındadır.
13. PROJENİN HEDEFİ
Ebeveynler genel olarak, çocuklarını her bakımdan sağlıklı bir şekilde yetiştirme ve geleceğe
en donanımlı şekilde hazırlama sorumluluğu içinde hareket etmektedirler. Bu süreçte tüm
ebeveynlerin başvurdukları bir yöntem olarak disiplin ön plana çıkmaktadır. Disiplin pozitif
yönlü olduğunda çocuk gelişimini olumlu etkilerken, şiddet ağırlıklı negatif yönlü bir disiplin
anlayışı, çocuk gelişimine zarar verebilir. Bu açıdan ebeveynlerin çocuklarının gelişimini en
iyi şekilde yönetebilmeleri için onlara pozitif yönlü disiplin konusunda farkındalık
kazandırmak ve bu disiplin anlayışının çocuk yetiştirmede nasıl kullanılacağına kılavuzluk
yapmak hedeflenmektedir