Çocuklara Bilişsel ve Duyuşsal Becerilerin Kazandırılmasında Pozitif Disiplin Anlayışının Yeri ve Önemi: Aile Destek Projesi


Aygün Yakın E., Yakut S. (Yürütücü), Dündar A., Pırlanta İ.

Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje, 2022 - 2023

  • Proje Türü: Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje
  • Başlama Tarihi: Ekim 2022
  • Bitiş Tarihi: Ağustos 2023

Proje Özeti

Projemizde Yozgat öncelikli olmak üzere gönüllülük esasıyla online olarak katılmak isteyen ailelerde okul öncesi dönemde çocuklarının bilişsel ve duyuşsal becerilerin kazandırılmasında pozitif disiplin anlayışına uygun tutum geliştirmeleri hedeflenmektedir.

Toplumun kültür ve değer kodlarını çocuk yetiştirme misyonları ile geleceğe aktaran en önemli kurumsal yapı olarak sembolize edebileceğimiz aile (Kır, 2011), çocukların fizyolojik ihtiyaçları yanında sevgi gibi psikolojik ihtiyaçlarının karşılanması; saygı, hoşgörü, adalet gibi sosyal ve etik değerlerin kazandırılarak toplumda kimlik ve kişilik inşasına katkı sunulması gibi çocuğun bedenen ve ruhen şekillenmesinde en temel belirleyici olarak anlam kazanmaktadır (Yavuz, 1983). Ailenin çocuk üzerindeki bu potansiyelini sağlıklı ve amaçlara uygun olarak yürütebilmesi, bu konudaki bilgi ve yeterlilik düzeyiyle de yakından ilişkilidir (Tarhan, 2015). Ailelerin çocuk yetiştirmede yeterli bilgiye sahip olmaları gereken en önemli konulardan birisi olarak disiplinin olduğunu söylemek mümkündür. Zira ailelerin çocuk eğitimlerinde sıklıkla başvurdukları bir yöntem olarak disiplin, çocukların gelişimine katkı sunabilecek ya da bu gelişimi olumsuz şekilde etkileyebilecek bir potansiyele sahiptir. Bu bağlamda disiplinin pozitif yönlü olması, çocukların sağlıklı bir gelişim sürecine katkı sunarken, şiddet içeren disiplin anlayışının ise çocuklarda farklı psiko-sosyal 5 problemlere kaynaklık edebileceği öngörülmektedir (Humphreys,1999). Çocukların kendi hareketlerini kontrol edebilmelerine ve problemlerini çözmelerine yardımcı olan bir süreç yönetim tekniği olarak anlamlandırılan pozitif disiplin; ancak tepkisel davranmama yeterliliğine sahip ebeveynler tarafından uygulanabilir (Gordon, 2000). Ebeveynlere çocuk yetiştirme sürecinde pozitif disiplinin kazanımları olarak sevgiyi ifade etmek ve koşulsuz sevmek, sınırlar koymak, tutarlı olmak, iletişimde açık olmak ve etkin dinlemek, olumlu davranışı pekiştirmek, problem davranışı anlamak, problem çözme becerisi kazandırmak, fazla müdahale etmemek, gelişimine uygun sorumluluklar vermek gibi hususlarda rehberlik etme amacı taşıyan projemizin çocukların psikososyal, duygusal, kişilik, dini ve ahlaki bakımdan gelişimlerine olumlu bir katkı sunacağı düşünülmektedir. Bunun yanı sıra pozitif disiplin anlayışının gelişimin bir boyutu olarak dini ve ahlaki gelişim ile de ilişkilendirilmesi amaçlar arasındadır. 13. PROJENİN HEDEFİ Ebeveynler genel olarak, çocuklarını her bakımdan sağlıklı bir şekilde yetiştirme ve geleceğe en donanımlı şekilde hazırlama sorumluluğu içinde hareket etmektedirler. Bu süreçte tüm ebeveynlerin başvurdukları bir yöntem olarak disiplin ön plana çıkmaktadır. Disiplin pozitif yönlü olduğunda çocuk gelişimini olumlu etkilerken, şiddet ağırlıklı negatif yönlü bir disiplin anlayışı, çocuk gelişimine zarar verebilir. Bu açıdan ebeveynlerin çocuklarının gelişimini en iyi şekilde yönetebilmeleri için onlara pozitif yönlü disiplin konusunda farkındalık kazandırmak ve bu disiplin anlayışının çocuk yetiştirmede nasıl kullanılacağına kılavuzluk yapmak hedeflenmektedir