Sınıf Öğretmenlerinin Öyküleyici Metinlerden Problem Kurma Becerilerinin Geliştirilmesi


Yurtbakan E. (Yürütücü), Şenel Çoruhlu T., Aydoğdu İskenderoğlu T., Çelik M., Bektaş A., Kaya Ş., et al.

TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2023

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Aralık 2022
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2023

Proje Özeti

Bu projenin amacı; sınıf öğretmenlerinin öyküleyici metinlerden yararlanarak matematiksel problem kurma becerilerini geliştirmektir. Sınıf öğretmenlerinin problem kurma becerilerini geliştirirken; sınıf öğretmenlerine matematik dersini; fen bilimleri, sosyal bilimler, Türkçe, oyun ve fiziki etkinlikler disiplinleri ile nasıl bağ kurabilecekleri konusunda bakış açısı kazandırmaktır. Disiplinler arası bağ kurarken müze gibi okul dışı öğrenme ortamlarından veya derslerde çocuklar için felsefe, STEM, etkileşimli okuma, animasyon oluşturma, oryantiring gibi yenilikçi öğretim yöntemlerini hem öğrenmelerini sağlamak hem de problem kurma konusunda bu yöntemlerden nasıl faydalanabilecekleri konusunda farkındalık oluşturmaktır. Bu çalışmalar sayesinde; sınıf öğretmenlerinin öncelikle problemi farketme, problem kurma ve çözme, eleştirel, yaratıcı ve yansıtıcı düşünce gibi üst düzey düşünme becerileri ile teknoloji kullanma becerileri geliştirilecektir. Böylece sınıf öğretmenlerinin problem kurma konusunda kazandıkları deneyimleri, başta sınıflarındaki öğrenciler olmak üzere okullarında veya görev yaptıkları ilçelerdeki sınıf öğretmenleri ile paylaşmaları sağlanmış olacaktır. Projeye Trabzon Ortahisar ilçesinden 7, diğer ilçelerinden 1 sınıf öğretmeni olmak üzere toplam 24 sınıf öğretmeni dahil edilecektir.

Proje 15 Kasım 2022-18 Kasım 2022 tarihleri arasında Trabzon Faruk Başaran Bilim ve Sanat Merkezinde yapılacaktır.

Proje ekibi; yürütücü, 10 eğitmen ve 1 sağlık personelinden oluşmaktadır.

Projedeki sınıf öğretmenlerinin problem kurma becerilerini geliştirmek için hazırlanan 7 etkinlik; akıl ve zeka oyunları, öyküleyici metinlerden etkileşimli okuma, STEM, çocuklar için felsefe, oryantiring, müze eğitimi, web 2.0 araçları yardımıyla animasyon oluşturma yöntemleri ile ilişkilendirilmiştir.

Projenin amaçları doğrultusunda; sınıf öğretmenlerinin problem kurma becerilerini ölçmek için ön-son test çalışmaları ve sınıf öğretmenleri ile yapılan projenin yararlılığına ilişkin yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılacaktır. Elde edilen sonuçlar uluslararası bir dergide yayınlanmak üzere makale haline getirilecektir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin süreç boyunca ürettikleri problemler kitap haline getirilerek örnek olarak okullara dağıtılacaktır.