Sezen Vekli G. (Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2024
Artan toplumsal ihtiyaçlarla birlikte, bilim gelişmekte ve bilimsel
gelişmelerle de toplum gelişip değişmektedir. Bu değişimler toplumda ikilemlere
sebep olabilmektedir. İkilem içeren, karmaşık konular sosyobilimsel konular
olarak ifade edilmektedir. İçinde yaşanılan toplumun sosyo-kültürel ve
sosyo-ekonomik bağlamına uygun konuların argümantasyon sürecine içerik
oluşturması ve öğrencilerin kendi yaşadıkları şehirdeki gerçek problemler
hakkında karar vermelerinin araştırmanın doğası için anlamlı bir eylem olarak
düşünülmektedir. Nitekim ilgili alan
yazında gerçek sosyobilimsel konuların, öğrencilerin argümantasyon ve karar verme
süreçlerinde içerik olarak kullanılabileceği belirtilmektedir. Araştırma
önerisini özgün kılan öncelikli durumun, UNESCO Dünya Kültür Mirası Geçici
listesinde yer alan Kızılırmak Deltası’na ait yerel sosyobilimsel konuların
ele alınması olduğu düşünülmektedir. Türkiye’de yerel
sosyobilimsel konuların az sayıda çalışılan bir konu olması ve yerel
sosyobilimsel konuların nasıl ele alınacağı, hangi öğretim yöntem ve
teknikleriyle birleştirilebileceğini ve yerel SBK’ların formal ve informal ortamlarda nasıl
kullanılabileceğini gösteren rehber çalışmalara ihtiyaç duyulması yönleriyle bu
araştırmanın özgün bir çalışma olduğu düşünülmektedir.
Bu projede, Kızılırmak Deltası’na ait argümantasyon temelli yerel
sosyobilimsel öğrenme etkinliklerinin geliştirilmesi, okul dışı ve sınıf
ortamında sergilenerek tartışılması ve bu yolla fen bilimleri öğretmen
adaylarının argümantasyon becerileri ve sosyobilimsel muhakeme becerilerinin
geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Tasarım Tabanlı Araştırma (TTA) yöntemi ile
yürütülecek projenin üç ana aşamada gerçekleştirilmesi öngörülmektedir.
İlk aşama olan ihtiyaç analizinde, öncelikle yerel SBK konusunda yurtiçi ve
yurt dışı alan yazın incelenerek; yerel SBK senaryolarının tasarım ilkeleri,
yerel SBK öğretimi sürecinde hangi yöntem ve tekniklerin kullanılabileceği ve
yerel SBK öğrenme ortamının nasıl düzenleneceği hakkında bilgiler tespit
edilecektir. Sonrasında ise Kızılırmak Deltası’na ilişkin çevresel boyutu
ağırlıklı yerel sosyobilimsel konu içerikleri geliştirmek amacıyla alan etüt
çalışması(fizibilite) gerçekleştirilecektir. İkinci aşamada ise ADDIE modelinin
tasarım, geliştirme ve uygulama basamakları izlenerek, birinci aşamada tespit
edilen yerel bağlamlar temelinde sosyobilimsel senaryo içerikleri tasarlanarak
uygulanacaktır. Son aşamada ise uygulanan argümantasyon temelli yerel
sosyobilimsel öğrenme etkinliklerinin fen bilimleri öğretmen adaylarının
argümantasyon becerileri ve bilimsel muhakeme becerileri üzerindeki etkisi
ortaya konacaktır. Bu amaçla Argümantasyon Becerileri
Belirleme (ABB) Ölçeği, Sosyobilimsel Muhakeme Yeteneği Ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme veri toplama araçları olarak
kullanılacaktır. Bununla birlikte uygulama süreci
boyunca sınıf içi/dışı gözlemden elde edilen alan notları ve yerel SBK öğretimi
sürecinde doldurulan çalışma yapraklarından elde edilen veriler de araştırma
sürecinde değerlendirilecektir. Verilerin analizi nicel ve nitel veri analizi
ile yapılacaktır.