Sürdürülebilir Bir Dünya İçin Permakültür Felsefesiyle Doğada Öğreniyorum-II


Özdemir N.

TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2024
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2025

Proje Özeti

Ekosistemler, canlı ve cansız etmenlerin doğal dengesiyle bir bütündür. Bu dengenin bozulması Dünyamız ve canlı yaşamı için birçok problemin ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Bu proje, iklim değişikliğine bir çözüm önerisi olarak sağlıklı kültürler ve ekosistemler yaratma gücüne sahip bir insan ağı inşa etmek için, doğal kaynakların permakültür felsefesi temelli bir doğa eğitimiyle tanıtılması, korunması ve sürdürülebilir kalkınma programlarına uygun biçimde kullanımda tutulmasını hedef alan bir eğitim çalışmasıdır. İnsanların çevreye karşı bilinçli hareket etmesi ve duyarlı davranmayı öğrenmesi, bilgiye ulaşmalarının temel adımı olan eğiten ve öğrenme ortamlarını hazırlayan öğretmenlerden geçmektedir. Bunlardan yola çıkılarak proje fikri ortaya çıkmıştır. Proje kapsamında; Sorgun Bilim ve Sanat Merkezi, Sorgun Bilim ve Sanat Merkezi Permakültür uygulama alanı, Gedikhasanlı Uygulama ve Araştırma Merkezi, GES tarlası, Katı Atık Bertaraf Tesisi uygulama alanları olarak belirlenmiştir. 01-07 Temmuz 2024 tarihleri arasında gerçekleştirilmesi planlanan bu etkinlikte permakültür felsefesine, doğa eğitimine, doğanın diline hakim eğitmenler görev alacaktır. Eğitmenler, hem doğa eğitimi hem de çalışma alanının doğal süreçler-insan etkileşimi ile ilgili bilgi ve deneyimlerini, geleceğin mimarları olan öğretmenlere popüler bir dille seminer, gözlem, eğitsel oyun, saha çalışmaları ve yaratıcı drama etkinlikleri, grup çalışmaları, atölye çalışmaları ve bilimsel araç gereç kullanımı teknikleri ile aktaracaklardır. İnsan ile doğa ilişkisi, doğanın nasıl işlediğine dair anlayışa dayanan bir tasarım yaklaşımı olan permakültür felsefesi çerçevesinde gözden geçirilmeye çalışılacak ve bu sonuçlardan bizlerin nasıl faydalanması gerektiği tartışılacaktır. Bu yaklaşımla toplumun, bilimsel verileri kullanarak doğa ile daha uyumlu ve daha dengeli ilişkiler kurması gerektiği gerçeği, alışılmış öğrenen-öğreten yaklaşımından uzak bir şekilde ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda Türkiye'nin farklı yerlerinde çalışan 24 Fen Bilimleri Öğretmeni projemizin hedef kitlesini oluşturmaktadır. Öğretmenlerin; eğitim sonunda çevresel bilinç düzeyleri, sürdürülebilir yaşama ve çevre eğitimine ilişkin görüşlerinde yaşanan değişimi ölçmek amacıyla, ?Sürdürülebilir Kalkınma Eğitimine Yönelik İnançlar Ölçeği ve Çevre Davranış Ölçeği? ve Proje Sonu Düşünceleri Belirleme Yönelik Görüşme Formu, Günlük ve Gözlem Formu kullanılacaktır. Ölçekler projenin ilk gününde öntest, son gününde sontest olarak uygulanacaktır. Proje sonunda katılımcıların birer doğa elçisi özelliği kazanacağı düşünülmektedir. Böylece; doğrudan kendi öğrencilerinin, dolaylı olarak da hepimizin doğayla bağını yenilemesine ve sağlamlaştırmasına yardımcı olacaktır.