ÖZEL YETENEKLİ İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNMEBECERİLERİNİN GELİŞMESİNDE VE DEĞERLER EĞİTİMİNDE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARIYLA YAPILAN ÇOCUKLAR İÇİN FELSEFENİN ETKİSİ


Creative Commons License

Yurtbakan E.

Trakya Eğitim Dergisi, cilt.13, sa.2, ss.856-868, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.24315/tred.1091403
  • Dergi Adı: Trakya Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.856-868
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, özel yetenekli ilkokul öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin gelişmesinde ve değerler eğitiminde resimli çocuk kitaplarıyla yapılan çocuklar için felsefenin etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada karma yöntemin açıklayıcı deseninden yararlanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda basit deneysel yöntemden, nitel kısmında durum deseninden faydalanılmıştır. Çalışmaya 16 Özel yetenekli ilkokul öğrencisi dahil edilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak “Okul Ortamında Değerler Eğitimi Konusunda Öğrenci Görüşlerini Belirleme” anketi ve “Eleştirel Düşünme Öz Düzenleme” ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca özel ytenekli öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Ölçek ve anket ile elde edilen puanlar arasındaki değişim Wilcoxon İşaretli sıralar testi ile analiz edilmiş, nitel veriler betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Analizler sonucunda; çocuklar için felsefenin, özel yetenekli ilkokul öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerini geliştirdiği görülürken değerler eğitiminde katkı sağlayamadığı ortaya çıkmıştır. Özel yetenekli ilkokul öğrencileri, çocuklar için felsefeyi tartışma ve farklı fikirlere saygı duymayı öğretmesi gerekçesiyle faydalı bulduklarını ve eğlenceli olduğu için çocuklar için felsefe uygulamasını sürekli yapmak istediklerini belirtmiştir. Özel yetenekli öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek değer eğitimini sağlıklı yürütebilmek için uygulanacak programlarda öğrencilerin bireysel farklılıklarına dikkat edilmesi sonuçların iyi çıkmasını sağlayabilir

This study of gifted elementary school students was carried out to determine the effect of philosophy for children with children's picture books in the improvment of critical thinking abilitys and values education of gifted primary school students. Explanatory design of the mixed method was used in the study. In the quantitative dimension of the research, a pre-experimental research design and case study were used in the qualitative part. Sixteen gifted elementary school students were included in the study. In the study, data collection tool "Determining Student Views on Values Education in School Environment" survey and "Critical Thinking Self-Regulation" scale were used. In addition, semistructured interviews were held with gifted students.The change between scale and score obtained by survey was analyzed by Wilcoxon Signed rank test, qualitative data were analyzed by descriptive analysis As a result of the analysis; It has been found that philosophy for children improves the critical thinking skills of gifted primary school students, while failing to contribute to values education. Gifted primary school students have stated that they find philosophy for children useful on the grounds that they teach to discuss and respect different ideas, and that they want to practice philosophy for children constantly because it is fun. In order to improve the critical thinking skills of gifted students and to carry out value education in a healthy way, paying attention to the individual differences of the students can ensure that the results are good.