Trakya Eğitim Dergisi, vol.13, no.2, pp.856-868, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
This study of gifted elementary school students was
carried out to determine the effect of philosophy for children with
children's picture books in the improvment of critical thinking
abilitys and values education of gifted primary school students.
Explanatory design of the mixed method was used in the study. In
the quantitative dimension of the research, a pre-experimental
research design and case study were used in the qualitative part.
Sixteen gifted elementary school students were included in the
study. In the study, data collection tool "Determining Student Views
on Values Education in School Environment" survey and "Critical
Thinking Self-Regulation" scale were used. In addition, semistructured interviews were held with gifted students.The change
between scale and score obtained by survey was analyzed by
Wilcoxon Signed rank test, qualitative data were analyzed by
descriptive analysis As a result of the analysis; It has been found that
philosophy for children improves the critical thinking skills of gifted
primary school students, while failing to contribute to values
education. Gifted primary school students have stated that they find
philosophy for children useful on the grounds that they teach to
discuss and respect different ideas, and that they want to practice
philosophy for children constantly because it is fun. In order to
improve the critical thinking skills of gifted students and to carry out
value education in a healthy way, paying attention to the individual
differences of the students can ensure that the results are good.
Bu çalışma, özel yetenekli ilkokul öğrencilerinin eleştirel
düşünme becerilerinin gelişmesinde ve değerler eğitiminde
resimli çocuk kitaplarıyla yapılan çocuklar için felsefenin etkisini
belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada karma yöntemin
açıklayıcı deseninden yararlanılmıştır. Araştırmanın nicel
boyutunda basit deneysel yöntemden, nitel kısmında durum
deseninden faydalanılmıştır. Çalışmaya 16 Özel yetenekli ilkokul
öğrencisi dahil edilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak
“Okul Ortamında Değerler Eğitimi Konusunda Öğrenci
Görüşlerini Belirleme” anketi ve “Eleştirel Düşünme Öz
Düzenleme” ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca özel ytenekli
öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Ölçek ve
anket ile elde edilen puanlar arasındaki değişim Wilcoxon İşaretli
sıralar testi ile analiz edilmiş, nitel veriler betimsel analiz ile
analiz edilmiştir. Analizler sonucunda; çocuklar için felsefenin,
özel yetenekli ilkokul öğrencilerinin eleştirel düşünme
becerilerini geliştirdiği görülürken değerler eğitiminde katkı
sağlayamadığı ortaya çıkmıştır. Özel yetenekli ilkokul
öğrencileri, çocuklar için felsefeyi tartışma ve farklı fikirlere
saygı duymayı öğretmesi gerekçesiyle faydalı bulduklarını ve
eğlenceli olduğu için çocuklar için felsefe uygulamasını sürekli
yapmak istediklerini belirtmiştir. Özel yetenekli öğrencilerin
eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek değer eğitimini sağlıklı
yürütebilmek için uygulanacak programlarda öğrencilerin
bireysel farklılıklarına dikkat edilmesi sonuçların iyi çıkmasını
sağlayabilir