ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN DİL BECERİLERİ İLE İLGİLİ YAPILANÇALIŞMALARIN İÇERİK ANALİZİ


Creative Commons License

Yurtbakan E.

Ahi Evran 3 Internaonal Conference on Scienfic Research, Baku, Azerbaycan, 03 Mayıs 2023, cilt.1, ss.65-76

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Baku
  • Basıldığı Ülke: Azerbaycan
  • Sayfa Sayıları: ss.65-76
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırmanın amacı; 2020-2023 yılları arasında özel yetenekli öğrencilerin dil becerileri ile ilgili ulusal

alanda yapılan çalışmaları içerik analizi yöntemiyle incelemektir. Araştırmada 2020 -2023 yılları

arasında özel yetenekli öğrencilerin dil becerileri ile ilgili 13 makale, 4 tez çalışmasına ulaşılmıştır.

Çalışmalar; “amaç, çalışma türü, yöntem, çalışma grubu, çalışma grubu sayısı, çalışmanın süresi, veri

toplama aracı, yapıldığı yıl, sonuç, çalışmaya yönelik öneriler ve gelecek çalışmalara yönelik öneriler”

parametrelerine göre incelenmiştir. İncelemeler sonucunda; özel yetenekli öğrencilerin dil becerilerine

yönelik çalışmaların daha çok yazma becerisine yönelik olduğu çalışmaların daha çok yazma becerisini

geliştirmek amaçlı yapıldığı tespit edilirken dinleme becerisine yönelik tek çalışmanın olmasına rağmen

konuşma becerisine yönelik herhangi bir çalışmanın yapılmadığı ortaya çıkmıştır. Özel yetenekli

öğrencilerin dil becerilerini incelemeye yönelik yapılan çalışmaların çoğu makale türünde olduğu,

çalışmaların nicel yöntemlerle yapıldığı ve yıllara göre çalışma sayısında artış olduğu ortaya çıkmıştır.

Çalışmaların çoğunlukla 6-10 hafta sürdüğü ilkokul öğrencileri ile yürütüldüğü ve çalışma grubunun

21-40 öğrenciden oluştuğu tespit edilmiştir. Çalışmalarda çoğunlukla ölçek ler yardımıyla veri toplandığı

ortaya çıkmıştır. Çalışmalarda daha çok yazma becerisi ile ilgili sonuca ulaşıldığı ve bunlardan çoğunda

özel yetenekli öğrencilerin yazma becerilerinin geliştiği tespit edilmiştir. Çalışmaların önerilerinde ise

özel yetenekli öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerini geliştirmeye yönelik çalışmalar yapılması

gerektiği, gelecekte de yazma becerilerini geliştirmek için uygulamaya dayalı çalışmalar yapılması

gerektiği önerisinde bulunulduğu ortaya çıkmıştır.