Batı Düşüncesinin Temelleri


Gökhan Y.

  • Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
  • Tasarlanan Ders Kodu: FDBYL534
  • Öğretim Türü: Örgün Öğretim (Normal Öğretim)
  • Dersin Kapsamı: Teorik
  • Akademik Yıl: 2023 - 2024
  • Ders İçeriği:

       YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ

         FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ ANABİLİM DALI DERS ÖĞRETİM PLANI

    Dersin Kodu

    Dersin Adı

    Yarıyıl

    Dersin Türü (Z/S)

    T+U+L

    (Saat/Hafta)

    Kredi

    AKTS

    Eğitim Dili

    FDBYL534

    Batı Düşüncesinin Temelleri

    1-1

    Seçmeli

    3+0+0

    3

    5

    Türkçe

    DERS BİLGİLERİ

    Dersin Katalog Tanımı (İçeriği)

     

    Dersin Amacı

    Batı Düşüncesinin Temelleri dersi çok yönlü ve çok boyutlu bir araştırma etkinliğidir. Bu ders, düşünce tarihinin en etkin ve değişken dönemi olan “Yeniçağ/Modern Felsefe” içinde ortaya çıkan felsefi akım ve filozofları, yaşadıkları çağın genel özellikleri ve felsefi temelleriyle tanıtmayı ve günümüze yansımaları yönünden değerlendirmeyi hedefler.

    Dersin Seviyesi

    Yüksek Lisans

    Dersin Öğretim Dili

    Türkçe

    Öğretim Yöntemi

    (   ) Örgün       (   ) Uzaktan   (  ) Karma/Hibrit

    Dersi Yürüten Öğretim Elemanları

    Dr. Öğr. Üyesi Yasin GÖKHAN

    Dersin Ön Koşulu Ders(ler)i

    Ön Koşulu Bulunmamaktadır.

    Dersin Öğrenme Çıktıları

    1.      Batı düşüncesini şekillendiren felsefe tarihi problemlerini sıralayabilme ve onları örneklendirme.

    2.      Modern dönemdeki herhangi bir filozofun iddiasını, iddianın mantığı ve öncülleriyle uyumluluğu bakımından değerlendirebilme.

    3.      Klasik Batı düşüncesinde felsefe-din ilişkisini sentezleyebilme ve dine dair görüş farklılıklarının analizini yapabilme.

    4.      Tutarlı iddialara ve bu iddiaları destekleyici anlaşılır argümanlara sahip felsefî denemeler yazma yeteneği kazanabilme.

    5.      Modern filozofların görüşlerini metafizik, epistemoloji, etik ve estetik gibi temel alanlar özelinde sınıflandırabilme.

     

     

    DERS İÇERİĞİ

    Hafta

    Teori

    Uygulama/

    Laboratuvar

    1

    İlk-Orta Çağ Felsefesi ile Rönesans-Aydınlanma Felsefesi Genel Bakış

    -

    2

    Rönesans Felsefesi I

    -

    3

    Rönesans Felsefesi II

    -

    4

    17. Yüzyıl Felsefesi, Rasyonalistler

    -

    5

    Rasyonalistler-Descartes

    -

    6

    Rasyonalistler-Spinoza

    -

    7

    Empiristler – John Locke

    -

    8

    Ara Sınav

    -

    9

    Empiristler – David Hume

    -

    10

    Aydınlanma Felsefesi

    -

    11

    18. Yüzyıl, Kant Felsefesi – Bilgi Anlayışı

    -

    12

    Kant Felsefesi – Tanrı ve Ahlâk Anlayışı

    -

    13

    Alman İdealizmi, Fichte, Schelling ve Hegel

    -

    14

    Yaşam Felsefesi, Schopenhauer, Nietzsche ve Kierkegaard

    -

    15

    Final Sınavı

     

    Dersin Öğrenme Kaynakları

    Ana Kaynaklar:

    -        Ed. Celal Türer, Felsefe Tarihi, Bilay Yay., Ankara 2019.

    -        Ahmet Cevizci, Felsefe Tarihi, Say Yay., İstanbul 2009.

    -        K. Küçükalp - A. Cevizci, Batı Düşüncesi – Felsefi Temeller, İsam Yay., İstanbul 2010.

     

    Yardımcı Kaynaklar:

    -        Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul 2009.

    -        Anthony Kenny, Modern Felsefenin Yükselişi- Modern Dünyada Felsefe, Küre Yay., İstanbul 2018.

    -        Nigel Warburton, Felsefe Okuma Rehberi, Felsefeye Giriş, Felsefenin Kısa Tarihi, Alfa Yay., İstanbul.

    -        Ahmet Arslan, Felsefeye Giriş, İstanbul 2019. 

    -        C. Delacampagne, 20. Yüzyıl Felsefe Tarihi, İş Bankası Yay., İstanbul.

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Dönem İçi Çalışma Etkinlikleri

    Sayısı

    Katkısı

    Ödev

    1

    %50

    Uygulama

    -

    -

    Forum/ Tartışma Uygulaması

    -

    -

    Kısa sınav (Quiz)

    2

    %50

    Dönemiçi Çalışmaların Yarıyıl Başarıya Oranı (%)

    1

    %40

    Finalin Başarıya Oranı (%)

    1

    %60

    Toplam

     

    %100

     

    DERS İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Etkinlik

    Toplam Hafta Sayısı

    Süre (Haftalık Saat)

    Toplam İş Yükü

    Teori

    14

    2

    28

    Uygulama

     

    -

     

    Forum/Tartışma/Ödev Uygulaması

    1

    0,5

    1

    Kısa Sınav

    2

    0,2

    1

    Okuma

    14

    1

    14

    İnternet Taraması, Kütüphane Çalışması

    14

    0,5

    7

    Ara Sınav ve Ara Sınava Hazırlık

    3

    1

    3

    Final Sınavı

    1

    1

    1

    Final Sınavına Hazırlık

    1

    7

    7

    Toplam İş Yükü

    62

    Toplam İş Yükü / 25 (s)

    62/25= 2,48

    Dersin AKTS Kredisi

    2

     

     

     

    PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ

    No

    Program Öğrenme Çıktıları

    1

    2

    3

    4

    5

    1

    Felsefe ve din bilimleri alanında başlıca ekolleri, kuramları ve meseleleri yeterli düzeyde kavrayabilme.

     

     

     

    x

     

    2

    Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini uygulayabilme.

     

     

     

     

    x

    3

    Çağdaş gelişme ve sorunlar karşısında objektif, eleştirel ve bütüncül bir yaklaşım ortaya koyabilme.

     

     

     

    x

     

    4

    İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibi olabilme.

    x

     

     

     

     

    5

    İslam dışı dinler hakkında temel düzeyde mukayese yapabilme.

     

     

    x

     

     

    6

    İslam inanç esaslarını ve inananların problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla ve İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirebilme.

     

     

    x

     

     

    7

    Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilme.

     

     

     

     

    x

    8

    Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanabilme.

    x

     

     

     

     

    9

    Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.

    x

     

     

     

     

    10

    Dinî ilimler ve felsefe alanında temel kavramları, görüşleri, kaynakları ve tarihsel süreçleri kavrayabilme.

     

     

     

    x