|
YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ ANABİLİM DALI
DERS ÖĞRETİM PLANI |
|||||||||||||||||
|
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Dersin Türü (Z/S) |
T+U+L (Saat/Hafta) |
Kredi |
AKTS |
Eğitim Dili |
||||||||||
|
FDBYL534 |
Batı Düşüncesinin Temelleri |
1-1 |
Seçmeli |
3+0+0 |
3 |
5 |
Türkçe |
||||||||||
|
DERS BİLGİLERİ |
|||||||||||||||||
|
Dersin
Katalog Tanımı (İçeriği) |
|
||||||||||||||||
|
Dersin
Amacı |
Batı Düşüncesinin
Temelleri dersi çok yönlü ve çok boyutlu bir araştırma etkinliğidir. Bu ders,
düşünce tarihinin en etkin ve değişken dönemi olan “Yeniçağ/Modern Felsefe”
içinde ortaya çıkan felsefi akım ve filozofları, yaşadıkları çağın genel
özellikleri ve felsefi temelleriyle tanıtmayı ve günümüze yansımaları
yönünden değerlendirmeyi hedefler. |
||||||||||||||||
|
Dersin
Seviyesi |
Yüksek Lisans |
||||||||||||||||
|
Dersin
Öğretim Dili |
Türkçe |
||||||||||||||||
|
Öğretim
Yöntemi |
( ) Örgün (
) Uzaktan ( ) Karma/Hibrit |
||||||||||||||||
|
Dersi
Yürüten Öğretim Elemanları |
Dr. Öğr. Üyesi Yasin GÖKHAN |
||||||||||||||||
|
Dersin
Ön Koşulu Ders(ler)i |
Ön Koşulu Bulunmamaktadır. |
||||||||||||||||
|
Dersin
Öğrenme Çıktıları |
1.
Batı
düşüncesini şekillendiren felsefe tarihi problemlerini sıralayabilme ve
onları örneklendirme. 2.
Modern
dönemdeki herhangi bir filozofun iddiasını, iddianın mantığı ve öncülleriyle
uyumluluğu bakımından değerlendirebilme. 3.
Klasik
Batı düşüncesinde felsefe-din ilişkisini sentezleyebilme ve dine dair görüş
farklılıklarının analizini yapabilme. 4.
Tutarlı
iddialara ve bu iddiaları destekleyici anlaşılır argümanlara sahip felsefî
denemeler yazma yeteneği kazanabilme. 5.
Modern
filozofların görüşlerini metafizik, epistemoloji, etik ve estetik gibi temel
alanlar özelinde sınıflandırabilme.
|
||||||||||||||||
|
|
DERS İÇERİĞİ |
||||||||||||||||
|
Hafta |
Teori |
Uygulama/ Laboratuvar |
|||||||||||||||
|
1 |
İlk-Orta Çağ
Felsefesi ile Rönesans-Aydınlanma Felsefesi Genel Bakış |
- |
|||||||||||||||
|
2 |
Rönesans Felsefesi
I |
- |
|||||||||||||||
|
3 |
Rönesans Felsefesi
II |
- |
|||||||||||||||
|
4 |
17.
Yüzyıl Felsefesi, Rasyonalistler |
- |
|||||||||||||||
|
5 |
Rasyonalistler-Descartes |
- |
|||||||||||||||
|
6 |
Rasyonalistler-Spinoza |
- |
|||||||||||||||
|
7 |
Empiristler – John
Locke |
- |
|||||||||||||||
|
8 |
Ara Sınav |
- |
|||||||||||||||
|
9 |
Empiristler – David
Hume |
- |
|||||||||||||||
|
10 |
Aydınlanma
Felsefesi |
- |
|||||||||||||||
|
11 |
18. Yüzyıl, Kant
Felsefesi – Bilgi Anlayışı |
- |
|||||||||||||||
|
12 |
Kant Felsefesi –
Tanrı ve Ahlâk Anlayışı |
- |
|||||||||||||||
|
13 |
Alman İdealizmi,
Fichte, Schelling ve Hegel |
- |
|||||||||||||||
|
14 |
Yaşam Felsefesi,
Schopenhauer, Nietzsche ve Kierkegaard |
- |
|||||||||||||||
|
15 |
Final Sınavı |
||||||||||||||||
|
Dersin Öğrenme Kaynakları Ana Kaynaklar: -
Ed. Celal Türer, Felsefe
Tarihi, Bilay Yay., Ankara 2019. -
Ahmet Cevizci, Felsefe Tarihi, Say Yay., İstanbul 2009. -
K. Küçükalp - A. Cevizci, Batı Düşüncesi – Felsefi Temeller, İsam Yay.,
İstanbul 2010.
Yardımcı Kaynaklar: -
Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul 2009. -
Anthony Kenny, Modern Felsefenin Yükselişi- Modern Dünyada Felsefe, Küre Yay.,
İstanbul 2018. -
Nigel
Warburton, Felsefe
Okuma Rehberi, Felsefeye Giriş, Felsefenin Kısa Tarihi,
Alfa Yay., İstanbul. -
Ahmet
Arslan, Felsefeye
Giriş, İstanbul 2019. -
C.
Delacampagne, 20.
Yüzyıl Felsefe Tarihi, İş Bankası Yay., İstanbul.
|
|||||||||||||||||
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ |
|||||||||||||||||
|
Dönem
İçi Çalışma Etkinlikleri |
Sayısı |
Katkısı |
|||||||||||||||
|
Ödev |
1 |
%50 |
|||||||||||||||
|
Uygulama |
- |
- |
|||||||||||||||
|
Forum/
Tartışma Uygulaması |
- |
- |
|||||||||||||||
|
Kısa
sınav (Quiz) |
2 |
%50 |
|||||||||||||||
|
Dönemiçi
Çalışmaların Yarıyıl Başarıya Oranı (%) |
1 |
%40 |
|||||||||||||||
|
Finalin
Başarıya Oranı (%) |
1 |
%60 |
|||||||||||||||
|
Toplam |
|
%100 |
|||||||||||||||
|
DERS İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||||||||||||||||
|
Etkinlik |
Toplam Hafta Sayısı |
Süre (Haftalık Saat) |
Toplam İş Yükü |
||||||||||||||
|
Teori |
14 |
2 |
28 |
||||||||||||||
|
Uygulama |
|
- |
|
||||||||||||||
|
Forum/Tartışma/Ödev
Uygulaması |
1 |
0,5 |
1 |
||||||||||||||
|
Kısa
Sınav |
2 |
0,2 |
1 |
||||||||||||||
|
Okuma |
14 |
1 |
14 |
||||||||||||||
|
İnternet
Taraması, Kütüphane Çalışması |
14 |
0,5 |
7 |
||||||||||||||
|
Ara
Sınav ve Ara Sınava Hazırlık |
3 |
1 |
3 |
||||||||||||||
|
Final
Sınavı |
1 |
1 |
1 |
||||||||||||||
|
Final
Sınavına Hazırlık |
1 |
7 |
7 |
||||||||||||||
|
Toplam
İş Yükü |
62 |
||||||||||||||||
|
Toplam
İş Yükü / 25 (s) |
62/25= 2,48 |
||||||||||||||||
|
Dersin
AKTS Kredisi |
≌2 |
||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||
|
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI
DÜZEYLERİ |
|||||||||||||||||
|
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||||
|
1 |
Felsefe ve din
bilimleri alanında başlıca ekolleri, kuramları ve meseleleri yeterli düzeyde
kavrayabilme. |
|
|
|
x |
|
|||||||||||
|
2 |
Bilimsel araştırma yöntem
ve tekniklerini uygulayabilme. |
|
|
|
|
x |
|||||||||||
|
3 |
Çağdaş gelişme ve sorunlar karşısında objektif, eleştirel ve bütüncül
bir yaklaşım ortaya koyabilme. |
|
|
|
x |
|
|||||||||||
|
4 |
İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş
klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibi olabilme. |
x |
|
|
|
|
|||||||||||
|
5 |
İslam dışı dinler hakkında temel düzeyde mukayese
yapabilme. |
|
|
x |
|
|
|||||||||||
|
6 |
İslam inanç
esaslarını ve inananların problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel
metotlarla ve İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları
eleştirel açıdan değerlendirebilme. |
|
|
x |
|
|
|||||||||||
|
7 |
Din ve dini
konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilme. |
|
|
|
|
x |
|||||||||||
|
8 |
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde
ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanabilme. |
x |
|
|
|
|
|||||||||||
|
9 |
Alanıyla ilgili
klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak
ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil
portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri takip
edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
x |
|
|
|
|
|||||||||||
|
10 |
Dinî ilimler ve
felsefe alanında temel kavramları, görüşleri, kaynakları ve tarihsel
süreçleri kavrayabilme. |
|
|
|
x |
|
|||||||||||