Türk İslam Düşüncesinin Temelleri


Gökhan Y.

  • Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
  • Tasarlanan Ders Kodu: DFBYL550
  • Öğretim Türü: Örgün Öğretim (Normal Öğretim)
  • Dersin Kapsamı: Teorik
  • Akademik Yıl: 2023 - 2024
  • Ders İçeriği:

    YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ

    TÜRK DÜŞÜNCE TARİHİ DERS ÖĞRETİM PLANI

    Dersin Kodu

    Dersin Adı

    Yarıyıl

    Dersin Türü (Z/S)

    T+U+L

    (Saat/Hafta)

    Kredi

    AKTS

    Eğitim Dili

    DFBYL550

    Türk İslam Düşüncesinin Temelleri

     

    Seçmeli

    3+0+0

    3

    5

    Türkçe

    DERS BİLGİLERİ

    Dersin Katalog Tanımı (İçeriği)

     

    Dersin Amacı

    Türk düşünce tarihinde yer alan destanları, yazıtları ve düşünürleri, onların eserlerini tanıma. Türk dünyasında düşüncenin seyrinin hangi alanlarda izlediğini görme.

    Dersin Seviyesi

    Lisans

    Dersin Öğretim Dili

    Türkçe

    Öğretim Yöntemi

    (  ) Örgün       (   ) Uzaktan   (  ) Karma/Hibrit

    Dersi Yürüten Öğretim Elemanları

    Dr. Öğr. Üyesi Yasin GÖKHAN

    Dersin Ön Koşulu Ders(ler)i

    Ön Koşul Bulunmamaktadır.

    Dersin Öğrenme Çıktıları

    1. Bu derste öğrenci, İslam öncesi ve İslami dönem Türk düşüncesinin özelliklerini kavrar.
    2. İslam öncesi ve İslami dönem Türk düşüncesinin temel kavramlarını öğrenir ve iki dönem arasında kıyaslamalar yapabilir.
    3. Türk dilinin bir bilim, yazıt ve felsefe dili olabilme özelliğini kavrar.
    4. İslam öncesi ve İslami devir Türk düşüncesine ait metinleri kendi özgün dilinde okuyabilir.
    5. Türk düşüncesinde ortaya çıkan düşünce akımlarını görür.

     

    DERS İÇERİĞİ

    Hafta

    Teori

    Uygulama/

    Laboratuvar

    1

    Türk Düşüncesinin Doğuşu

     

    2

    İlk Kaynaklar: Türk Mitolojisi

     

    3

    Destanlarda Türk Düşüncesinin Temel Kavramları

     

    4

    Orhon Yazıtlarında Türk Düşüncesi

     

    5

    Türk Düşüncesinin Temel Karakteristiği

     

    6

    İslami Dönemde Türk Düşüncesinin Kaynaklar ve Felsefi Düşünce: Fârâbî, İbn Sînâ, Ebherî

     

    7

    Selçuklular Dönemi Türk Düşüncesi: Nizamülmülk ve Nizamiye Medreseleri

     

    8

    Yusuf Has Hacib ve Kutadgu Bilig, Divan-ı Lugati’t-Türk’te Felsefi Kavramlar

     

    9

    Sühreverdî ve Anadolu’nun İşrâkî Gelenekten Etkilenmesi

     

    10

    Türk Tasavvufu ve Ahilik: Mevlâna, Hoca Ahmed Yesevî, Hacı Bektaş-ı Veli

     

    11

    Osmanlı Dönemi Türk Düşüncesi: Davudü’l-Kayseri, Molla Lütfî, Molla Fenârî,

     

    12

    Hocazâde, Taşköprülüzâde, Kınalızâde Ali Efendi

     

    13

    Cumhuriyet Dönemi Akımlar: Türkçülük, İslamcılık, Batıcılık

     

    14

    Cumhuriyet Dönemi Türk Düşünürleri: Said Halim Paşa, Said Nursî, Ziya Gökalp, Abdullah Cevdet

     

    15

    Final Sınavı

     

     

    Dersin Öğrenme Kaynakları

    1. Tekin, Talat (der.). Orhon Yazıtları. Ankara: Bilgesu Yayıncılık, 2017.
    2. Ögel, Bahaeddin. Türk Mitolojisi I-II. Ankara: Altınordu Yayınları, 2020.
    3. Ülken, Hilmi Ziya. Türk Tefekkürü Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 7. Basım, 2014.
    4. Ülken, Hilmi Ziya. Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 15. Basım, 2019.
    5. Bıçak, Ayhan. Türk Düşüncesi I-II Kökenler. İstanbul: Dergah Yayınları, 2013.

     

     

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Dönem İçi Çalışma Etkinlikleri

    Sayısı

    Katkısı

    Ödev

    1

    %50

    Uygulama

    -

    -

    Forum/ Tartışma Uygulaması

    -

    -

    Ara sınav

    1

    %50

    Dönemiçi Çalışmaların Yarıyıl Başarıya Oranı (%)

     

    %40

    Finalin Başarıya Oranı (%)

     

    %60

    Toplam

     

    %100

     

    DERS İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Etkinlik

    Toplam Hafta Sayısı

    Süre (Haftalık Saat)

    Toplam İş Yükü

    Teori

    14

    4

    56

    Uygulama

     

     

     

    Forum/Tartışma/Ödev Uygulaması

    1

    0,5

    1

    Ara Sınav

    1

    15

    1

    Okuma

    14

    1

    14

    İnternet Taraması, Kütüphane Çalışması

    14

    0,5

    7

    Ara Sınav ve Ara Sınava Hazırlık

    1

    15

    15

    Final Sınavı

    1

    1

    1

    Final Sınavına Hazırlık

    1

    15

    7

    Toplam İş Yükü

    125

    Toplam İş Yükü / 25 (s)

    125/25=5

    Dersin AKTS Kredisi

    5

    Not: Dersin iş yükü tablosu öğretim elemanı tarafından ders özelinde belirlenecektir.

     

     

    PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ

    No

    Program Öğrenme Çıktıları

    1

    2

    3

    4

    5

    1

    Felsefe ve din bilimleri alanında başlıca ekolleri, kuramları ve meseleleri yeterli düzeyde kavrayabilme.

     

     

     

     

    ü

    2

    Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini uygulayabilme.

     

     

     

     

    ü

    3

    Çağdaş gelişme ve sorunlar karşısında objektif, eleştirel ve bütüncül bir yaklaşım ortaya koyabilme.

     

     

    ü

     

     

    4

    İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibi olabilme.

     

     

     

    ü

     

    5

    İslam dışı dinler hakkında temel düzeyde mukayese yapabilme.

     

    ü

     

     

     

    6

    İslam inanç esaslarını ve inananların problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla ve İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirebilme.

     

     

     

    ü

     

    7

    Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilme.

     

     

     

     

    ü

    8

    Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanabilme.

    ü

     

     

     

     

    9

    Din-birey-toplum ilişkilerini doğru bir şekilde anlama ve anlamlandırma yeteneği kazanır.

     

     

    ü

     

     

    10

    Dinî ilimler ve felsefe alanında temel kavramları, görüşleri, kaynakları ve tarihsel süreçleri kavrayabilme.

     

     

     

    ü