Mühendislik Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, vol.3, no.1, pp.92-101, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Bu çalışmada, optimum motor çıkışına karşılık gelen motor değişkenlerinin
optimum değerlerini saptamak için varyans analizi (ANOVA) destekli
Taguchi tasarım metodu kullanılmıştır. Tasarım için 1-heptanol oranı (HO),
sıkıştırma oranı (SO) ve motor yükü, motor değişkenleri olarak seçilirken, bu
değişkenlere bağlı olarak ortaya çıkan fren efektif verim (FEV) ve fren özgül
yakıt tüketimi (FÖYT) motor cevapları olarak seçilmiştir. Motor
değişkenlerinden HO için %0, %5 ve %15, SO için 6.0:1, 8.0:1 ve 10.0:1, yük
için 9, 18 ve 27 Nm olmak üzere üç farklı değer seçilmiştir. Elde edilen
sonuçlara göre, en iyi FEV ve FÖYT değerlerinin elde edilmesi için gereken
optimum motor çalışma parametreleri %5 HO, 10.0:1 SO ve 27 Nm yük olarak
bulunmuştur. Optimum çalışma parametrelerine istinaden ortaya çıkan FEV
ve FÖYT ise sırasıyla %33.120 ve 0.278 kg/kWh olarak bulunmuştur.
Optimizasyondan elde edilen sonuçlar ile deney sonuçları kıyaslandığında ise
%10’dan daha az bir hatayla optimizasyonun başarılı bir şekilde yapıldığı
ortaya çıkmıştır.