Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.23, sa.2, ss.517-538, 2010 (Hakemli Dergi)
Çalışmanın amacı öğretmenlerin öğrencilerine verdikleri sözlü ve yazılı dönütlerin tiplerini belirlemek ve niteliklerini incelemektir. Bu amaçla, bir ilköğretim okulunda 3 sınıf öğretmeni ile yürütülmüş olan çalışmanın verileri özel durum yöntemi kapsamında gözlem ve doküman incelemesi teknikleri kullanılarak toplanmıştır. Sözel dönütlerin belirlenmesi amacıyla her bir öğretmenin matematik dersinde gözlemler yapılmıştır. Yazılı dönütler için ise, öğrencilerin matematik defterleri incelenmiştir. Veriler, Tunstall ve Gipps’in (1996) dönüt sınıflandırması kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları öğretmenlerin değerlendirici dönütü daha fazla kullandıklarını, betimleyici dönütleri ise etkili şekilde kullanmadıklarını göstermiştir. Bu durumun en önemli nedenleri olarak, öğretmenlerin konu ile ilgili olarak yeterince eğitim almamış olmaları ve öğrencilerinden beklentilerinin düşük olması gösterilebilir. Çalışmanın sonunda, öğretmenlerin dönüt kullanımı ile ilgili bilgi, beceri ve farkındalığını artırıcı tedbirlerin alınması yönünde önerilerde bulunulmuştur.