Üniversitede Yer Alan Öğrencilerin VKI, Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve Fiziksel Aktivite Düzeylerinin Belirlenmesi


Creative Commons License

Bahadır E., Özkan A.

Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, cilt.5, sa.2, ss.113-125, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin VKI, fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi ve ilişkilendirilmesidir. Çalışmaya Yozgat Bozok Üniversitesi‟nde eğitim gören toplam 457 kadın (%55) ve 373 (%45) erkek olmak üzere toplam 830 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerini belirlemede “Uluslararası Fiziksel Aktivite Değerlendirme Anketi (inaktif, minimum aktif ve HEPA aktifgrupları olarak MET yöntemiyle belirlenmiştir) kısa formu kullanılırken, sağlıklı yaşam davranışlarının belirlenmesinde “Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları (SYBD) Ölçeği” (kendini gerçekleştirme (KG), sağlık sorumluluğu (SS), egzersiz (E), beslenme (B), kişilerarası destek (KD) ve stres yönetimim (SY)) kullanılarak belirlenmiştirYapılan Pearson Çarpımlar Moment Korelasyon analizi sonucunda araştırmaya katılan öğrencilerinin Yozgat Bozok Üniversitesi‟nde yer alan öğrencilerin VKI ile AFA arasında, OFA, AFA ve toplam fiziksel aktivite düzeyi ile sağlıklı yaşam biçimi davranışların kendini gerçekleştirme, egzersiz, beslenme alt boyutları ve sağlıklı yaşam biçimi toplam puan arasında istatistiksel açıdan anlamlı pozitif bir ilişki bulunmuştur. Kadın öğrencilerin sağlık sorumluluğu alt boyutu ile OFA, egzersiz alt boyutu ile yürüyüş, AFA, OFA, toplam fiziksel aktivite düzeyi ile, sağlık yaşam biçimi davranışı ile OFA arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Egzersiz, beslenme, kişiler arası destek, stress yönetimi, sağlıklı yaşam biçimi davranışı alt boyutları ile AFA arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yapılan Bağımsız Örneklerde TTest sonuçları kadın ve erkek öğrencilerinin arasında VKI (t=7.524; p<.05), egzersiz (t=3.626; p<.05) ve AFA (t=-5.650; p<.05) değişkenlerinde istatistiksel yönden anlamlı bir fark olduğunu bulunmuştur. Sonuç olarak, çalışmadaki bulgular öğrencilerin sağlıklı yaşam davranışının fiziksel aktivite düzeyini belirlemede etkin olduğu söylenebilir.