SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜRKİYE’DE YAŞANAN SORUNLARA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ


Karagözoğlu N.

Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.26, sa.2, ss.445-460, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 26 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2022
  • Dergi Adı: Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.445-460
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bilim ve teknoloji alanında yaşanan gelişmeler sosyal refahı arttırmakla birlikte yaşamın çeşitli alanlarında sorunlara da neden olmaktadır. İnsanın, hayatını kolaylaştırmak adına doğaya müdahalesi, kaynakları sınırsızca tüketerek yenilenmesine fırsat tanımaması doğanın dengesini bozmuştur. Çevre sorunlarının yanı sıra açlık, yoksulluk, eğitimde fırsat eşitsizlikleri, çatışmalar, şiddet gibi toplumsal sorunlar giderek büyümektedir. Çevre kirliliği, iklim değişiklikleri, enerji kaynaklarının tükeniyor olması, bölgesel çatışmalar ve savaşlar, göç, açlık, kıtlık insanlığı ilgilendiren küresel sorunlardır. Hangi ülke vatandaşı olursa olsun her bireyin bu sorunlar karşısında aynı duyarlılığı göstermesi, çözümü için üzerine düşen sorumluluğu yerine getirmesi gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının, Türkiye’de yaşanan doğal ve toplumsal sorunlar, nedenleri ve çözüm önerilerine yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini Yozgat Bozok Üniversitesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Ana Bilim Dalında 2019-2020 eğitim-öğretim yılında 4. sınıfta öğrenim görmekte olan 36 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının yarı yapılandırılmış görüşme formunda yer alan açık uçlu sorulara verdikleri cevaplar içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının görüşlerine göre Türkiye’de yaşanan sorunların başında kadına şiddet, terör, göç ve çevre sorunları gelmektedir. Bu sorunların en önemli nedenleri bölgesel savaşlar, Türkiye’nin jeopolitik konumu, eğitim eksikliği olduğu ifade edilmiştir. Sorunların çözümü için ise eğitim ile ilgili düzenlemeler yapılması, güvenlik önlemlerinin arttırılması, devlet denetiminin arttırılması ve ceza yaptırımının uygulanması gibi öneriler getirilmiştir. 

Developments in science and technology not only increase social welfare, but also cause problems in various areas of life. Man's intervention in nature to make his life easier and not giving the opportunity to renew by consuming resources unlimitedly has upset the balance of nature. In addition to environmental problems, social problems such as hunger, poverty, inequalities of opportunity in education, conflicts and violence are growing. Environmental pollution, climate changes, depletion of energy resources, regional conflicts and wars, migration, hunger, famine are global problems that concern humanity. Regardless of nationality, every individual should show the same sensitivity to these problems and fulfill their responsibilities for the solution. This research aimed to determine the prospective social studies teachers' views on natural and social problems, their causes, and Turkey's solutions. The research sample was composed of 36 final year students at the Social Studies Education Department at Yozgat Bozok University in the 2019-2020 academic year. It was designed as a case study from qualitative research methods. The prospective teachers’ answers to the open-ended questions in the semistructured interview form were analyzed with content analysis methods. According to the participants, violence against women, terrorism, migration, and environmental issues were Turkey's main problems. The most important reasons for those problems were regional wars, Turkey's geopolitical position, and lack of education. It is suggested to make innovations in education, increase security measures and state control, and implement criminal sanctions.