Sosyal Ağ Sitelerinin Özellikleri Çerçevesinde Reklam Uygulamalarının Değerlendirilmesi


ŞENER B. Ç.

Yeni Medya (Online), sa.14, ss.327-344, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.55609/yenimedya.1247768
  • Dergi Adı: Yeni Medya (Online)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.327-344
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yeni iletişim teknolojilerinin insan yaşamına girmesi ve insan yaşamına nüfuz etmeye başlamasıyla birlikte bireyler arası iletişim biçimleri de tekrar şekillenmiştir. Bu şekillenme kendini sosyal ağ siteleri ekseninde daha fazla göstermiş durumdadır. Öte yandan reklam ve pazarlama paradigmalarına da yeni bir ses getiren sosyal ağ siteleri, işletmelerin hem hedef kitlelerine hem de potansiyel kitlelerine birebir olarak ürün ve hizmetlerini tanıtma ve kitlelerinin istek ve ihtiyaçlarını belirleme imkânı sunmuştur. Bunun yanı sıra sosyal ağ sitelerinin kendine özgü kurallarının ve farklı demografik özellikten kullanıcısının bulunması işletmelere, marka etkileşimlerini güçlendirmesine olanak sağlamıştır. Böylece sosyal ağlar, geleneksel mecralara ek olarak pazarlama ve reklam süreçlerinde holistik (bütüncül) bir yaklaşım anlayışı yaratmıştır. Dolayısıyla bu çalışmada sosyal ağ sitelerinin sahneye çıkışı, özellikleri, sosyal ağ sitesi reklam uygulamaları, sosyal ağ sitelerinin reklam açısından önemi ve alanyazında sosyal ağ sitelerinin reklam üzerindeki etkilerini belirlemeye yönelik yapılan çalışmaların ortaya koyulması hedeflenmiştir. Çalışma neticesinde ise toplumun sosyal ağ sitelerini ve bu ağlarda yer alan reklam ve pazarlama kampanyalarını daha bilinçli bir şekilde okuyabilmesi, yorumlayabilmesi ve farkındalık yaratılabilmesi, bilgi toplumu içerisinde sosyal medya kullanım becerilerinin geliştirilebilmesi ve etkin kullanılabilmesi amacıyla sosyal ağ sitelerinin özelliklerinin ve kullanım amaçlarının bilinmesi önerilmektedir. Ayrıca işletmelerin de daha yaratıcı ve etkileşimli reklam ve pazarlama kampanyaları oluşturabilmeleri için faaliyetlerine, sosyal ağ sitelerini entegre etmesi tavsiye edilmektedir.
With the introduction of new communication technologies into human life and starting to penetrate human life, the forms of communication between individuals have also been reshaped. This formation has shown itself more on the axis of social networking sites. On the other hand, social networking sites, which also brought a new voice to advertising and marketing paradigms, provided the opportunity for businesses to promote their products and services to both their target audiences and potential audiences, and to determine the wishes and needs of their audiences. In addition, the unique rules of social networking sites and the presence of users from different demographics allowed businesses to strengthen their brand interactions. Thus, social networks have created a holistic approach in marketing and advertising processes in addition to traditional channels. Therefore, in this study, it is aimed to reveal the emergence of social networking sites, their features, advertising practices of social networking sites, the importance of social networking sites in terms of advertising, and the studies carried out to determine the effects of social networking sites on advertising in the literature. As a result of the study, it is suggested to know the features and usage purposes of social networking sites in order to be able to read, interpret and raise awareness more consciously about social networking sites and advertising and marketing campaigns in these networks, to develop social media usage skills in the information society and to use them effectively. It is also recommended that businesses integrate social networking sites into their activities so that they can create more creative and interactive advertising and marketing campaigns.