Etkileşimli Okumanın Okuma Motivasyonuna Etkisi


Yurtbakan E., Erdoğan Ö., Erdoğan T.

Education and Science , cilt.46, sa.206, ss.161-180, 2021 (SSCI)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 46 Sayı: 206
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.15390/eb.2020.9258
  • Dergi Adı: Education and Science
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Social Sciences Citation Index (SSCI), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.161-180
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, etkileşimli okumanın ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonlarına etkisini ve bu öğrencilerin etkileşimli okuma hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Basit deneysel yöntem (tek grup, ön test-müdahale-son test) kullanılan araştırmanın çalışma grubunu, Trabzon ili Maçka ilçesinde bir ilkokulda öğrenim görmekte olan ve uygun durum örnekleme yoluyla seçilen 15 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel boyutunda veri toplama aracı olarak “Okuma Motivasyonu Ölçeği” kullanılmış, nitel kısmında ise öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda elde edilen verilerin analizinde, aritmetik ortalama ve Wilcoxon işaretli sıralar testi, standart sapma kullanılmış; nitel kısımda ise elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz yapılmıştır. Araştırmanın nicel sonuçları, etkileşimli okumanın öğrencilerin okuma motivasyonunu artırdığını göstermektedir. Nitel sonuçlar ise, etkileşimli okumanın öğrencilerin okuma isteklerinin arttığını ve bu süreçten daha fazla faydalandıklarını ortaya koymaktadır. Bununla birlikte öğrenciler, okuma sürecinin daha eğlenceli hale geldiğini ifade etmişlerdir.

e purpose of this study is to determine the effect of dialogic 

reading on the reading motivation of 4th grade students in primary 

schools, and to gauge their views on dialogic reading. The study 

group of the research, where a pre-experimental research design (a 

single group pretest and post-test design) was used, consisted of 15

fourth-grade students who were studying in a primary school in 

Trabzon province, Maçka, and were selected through appropriate 

case sampling. In the quantitative dimension of the research, 

“Reading Motivation Scale” was used as a data collection tool, and 

in the qualitative dimension, semi-structured interviews were 

conducted with students. In the analysis of the quantitative data, 

arithmetic mean and Wilcoxon signed rank test, and standard 

deviation were used. Descriptive analysis was performed in the 

analysis of the qualitative data collected. The quantitative results 

of the research show that dialogic reading increases students' 

reading motivation. Qualitative results, on the other hand, reveal 

that students' reading desires increase with dialogic reading, and 

that they benefit more from this process. Furthermore, the students 

have stated that the reading process has become more fun and 

stimulating.