BATTERY MANAGEMENT SYSTEM DESIGN AND APPLICATION EXAMPLE FOR ELECTRIC VEHICLES


Creative Commons License

Elmalı N. , Çetin E. , Yaz M.

İLK BİLDİRİLER KONFERANSI 2021, Ankara, Turkey, 10 - 11 July 2021

  • Publication Type: Conference Paper / Unpublished
  • City: Ankara
  • Country: Turkey

Abstract

In this study, the design and implementation of an exemplary
BMS model used in electric vehicles is mentioned. Lithium ion
batteries are used in the designed system because they provide
higher performance than other battery types. As the balancing
method, the passive balancing method is preferred because of
the fewer switching elements compared to the active balancing
method. By measuring the current, temperature and voltage
values of the battery group and continuously evaluating them
by the processor, it is aimed to operate the system efficiently
and to realize the protection process. Atmega328 in Arduino
Nano is used as processor. A total of 28 batteries, 13 in series
and 15 in parallel, were used in the battery pack. The BYS
method used was used in the car prepared for electric car races
in the Department of Electrical and Electronics Engineering of
Yozgat Bozok University and successful results were obtained.
Keywords: Battery, Battery Management System

Bu çalışmada, elektrikli araçlarda kullanılan örnek bir batarya yönetim sistemi (BYS) modelinin tasarımı ve uygulaması gerçekleştirilmiştir. Tasarlanan sistemde diğer batarya tiplerine göre daha yüksek performans sağladığı için lityum iyon bataryalar kullanılmıştır. Dengeleme yöntemi olarak aktif dengeleme yöntemine yerine anahtarlama elemanlarının az olmasından dolayı pasif dengeleme yöntemi tercih edilmiştir. Batarya grubunun akım, sıcaklık ve gerilim değerleri ölçülüp işlemci tarafından sürekli değerlendirilerek sistemin verimli çalıştırılması ve koruma işleminin gerçekleştirilmesi hedeflenmiştir. İşlemci olarak Arduino Nano içerisinde bulunan Atmega328 kullanılmıştır. Batarya paketinde, 13 seri ve 15 paralel hücreler bulunmaktadır. Kullanılan BYS yöntemi Yozgat Bozok Üniversitesi Elektrik elektronik mühendisliği bölümünde elektrikli araba yarışları için hazırlanan elektrikli araçta kullanılmış ve başarılı sonuçlar elde edilmiştir.