Dijital Çağda Problem Çözme


Mutlu T.

Dijital Yeterlik: Dijital Çağda Dönüşüm Yolculuğu, Ayça Çebi, Editör, Pegem A Yayıncılık, Ankara, ss.445-463, 2020

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2020
  • Yayınevi: Pegem A Yayıncılık
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.445-463
  • Editörler: Ayça Çebi, Editör
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu bölümde problemin tanımı, yapısı, problem çözmenin bilişsel aşamalarıve dijital teknolojiler yardımıyla problem çözmeye dair sahip olunması arzu edilenyeterlikler verilmiş ve günlük hayat örnekleri ile desteklenmiştir. Ayrıca, problemçözme yeterliği kazanmak ya da yeterliklerini geliştirmek isteyenler için izleyebi-lecekleri yöntemler, faydalanabilecekleri kaynak ve platformlar hakkında önerive tavsiyelerde bulunulmuştur. Problemler günlük hayatımızın her anında karşı-laştığımız ve çoğu zaman farkında olmadan çözüm ürettiğimiz belirsizlik içerendurumlar olarak tanımlanmıştır. Dijital teknolojilerin de hayatımızdaki vazgeçil-mez yerlerini göz önünde bulundurunca, teknoloji yardımı ile ya da teknoloji kul-lanımı sırasında karşılaşılabilecek problemleri çözme becerisine sahip olmak hemgünlük yaşantının, hem eğitim yaşantımızın hem de iş hayatının en temel bek-lentileri arasında yerini almıştır. 21.yy’da teknoloji sunduğu imkânlar sayesindebireyleri yalnızca bilgiye ulaşan değil, bilgiyi üreten, paylaşan, sorgulayan ve elin-deki bilgi ile karşılaştığı problemlere çözüm arayan; pasif değil aktif, seyirci değilkatılımcı bir role sahip olmaya zorlamaktadır. Bu bağlamda, teknolojinin sunduğuimkânlardan etkili ve verimli bir şekilde faydalanabilmek, teknolojinin sorumlu vebilinçli kullanıcıları olabilmek için gereken en temel yeterliklerden birisi problemçözmedir. Bu kapsamda Avrupa’da dijital yeterlikleri anlamak ve geliştirmek içinDigComp çerçeve programı hazırlanmış ve problem çözme bu programın temelbasamaklarından biri olarak ele alınmıştır. Bu bölümde, DigComp çerçevesindeproblem çözme yeterliği ve alt yeterlik alanları incelenmiş ve farklı yeterlik dü-zeylerinde gerçek hayattan uyarlanmış örnekler ve tavsiyeler ele alınarak konu ileilgilenen herkese bir kaynak olması amaçlanmıştır. Bu bölümde problemin tanımı, yapısı, problem çözmenin bilişsel aşamalarıve dijital teknolojiler yardımıyla problem çözmeye dair sahip olunması arzu edilenyeterlikler verilmiş ve günlük hayat örnekleri ile desteklenmiştir. Ayrıca, problemçözme yeterliği kazanmak ya da yeterliklerini geliştirmek isteyenler için izleyebi-lecekleri yöntemler, faydalanabilecekleri kaynak ve platformlar hakkında önerive tavsiyelerde bulunulmuştur. Problemler günlük hayatımızın her anında karşı-laştığımız ve çoğu zaman farkında olmadan çözüm ürettiğimiz belirsizlik içerendurumlar olarak tanımlanmıştır. Dijital teknolojilerin de hayatımızdaki vazgeçil-mez yerlerini göz önünde bulundurunca, teknoloji yardımı ile ya da teknoloji kul-lanımı sırasında karşılaşılabilecek problemleri çözme becerisine sahip olmak hemgünlük yaşantının, hem eğitim yaşantımızın hem de iş hayatının en temel bek-lentileri arasında yerini almıştır. 21.yy’da teknoloji sunduğu imkânlar sayesindebireyleri yalnızca bilgiye ulaşan değil, bilgiyi üreten, paylaşan, sorgulayan ve elin-deki bilgi ile karşılaştığı problemlere çözüm arayan; pasif değil aktif, seyirci değilkatılımcı bir role sahip olmaya zorlamaktadır. Bu bağlamda, teknolojinin sunduğuimkânlardan etkili ve verimli bir şekilde faydalanabilmek, teknolojinin sorumlu vebilinçli kullanıcıları olabilmek için gereken en temel yeterliklerden birisi problemçözmedir. Bu kapsamda Avrupa’da dijital yeterlikleri anlamak ve geliştirmek içinDigComp çerçeve programı hazırlanmış ve problem çözme bu programın temelbasamaklarından biri olarak ele alınmıştır. Bu bölümde, DigComp çerçevesindeproblem çözme yeterliği ve alt yeterlik alanları incelenmiş ve farklı yeterlik dü-zeylerinde gerçek hayattan uyarlanmış örnekler ve tavsiyeler ele alınarak konu ileilgilenen herkese bir kaynak olması amaçlanmıştır.