ALGILANAN KULLANILABİLİRLİK ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME: BOZOK ÖĞRENME YÖNETİM SİSTEMİ


ERKAN E., MUTLU T.

Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, cilt.11, sa.37, ss.433-445, 2023 (TRDizin) identifier

Özet

Teknoloji, tarih boyunca sosyolojik değişimin önemli bir itici gücü olmuştur. Teknoloji ve toplum arasındaki ilişki karmaşıktır; teknoloji hem sosyal güçleri şekillendirir hem de sosyal güçler tarafından şekillendirilir. Sanayi devrimiyle başlayan ve Endüstri 4.0 ile yeni bir boyut kazanan teknolojik gelişmeler, yeni ürün ve hizmetler sunmak için teknolojinin kullanılma biçimlerinde köklü değişiklikler meydana getirmiştir (Petrasch ve Hentschke 2016). Ayrıca 2020 Covid-19 pandemisi de dijital dönüşümü hızlandırarak birçok hizmet ve faaliyetin dijital ortama taşınmasına neden olmuş ve eğitim de bu durumdan istisna olmamıştır. Teknolojideki gelişmeler, toplumsal yapıdaki değişimler ve öngörülemeyen salgın hastalıklar ve doğal afetler, öğrenme yönetim sistemlerini eğitim hizmetlerinin ana bir parçası olarak hayatımızın merkezine taşımıştır. Çeşitli öğrenme yönetim sistemleri daha önce de mevcut olsa da 2020 pandemisinden sonra bu tür sistemlerde hızlı bir artış gözlemlenmiştir. Ancak bu sistemlerin kullanılabilirliğinin tercihen piyasaya sürülmeden önce ve sonra değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada Yozgat Bozok Üniversitesi bünyesinde geliştirilen ve üniversitenin ihtiyaçları doğrultusunda tasarlanan Bozok Öğrenme Yönetim Sistemi'nin (BOYSİS) kullanılabilirliğini incelenmiştir. Her sistem ait olduğu sosyal ve kültürel çevreye bağlı olarak farklı performans gösterdiğinden, sistem kullanılabilirliğinin nihai kullanıcılar açısından değerlendirilmesi önemlidir. Bu amaçla, Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği (SUS) kullanılmış ve BOYSİS'in kabul edilebilir düzeyde kullanılabilirliğe sahip olduğu, ancak beklenen endüstri standardının altında olduğu tespit edilmiştir.
Technology has been a significant driver of sociological change throughout history. The relationship between technology and society is complex, with technology both shaping and being shaped by social forces. Technological developments, which started with the industrial revolution and gained a new dimension with Industry 4.0, have brought about radical changes in the ways technology is used to offer new products and services (Petrasch and Hentschke 2016). In addition, the 2020 Covid-19 pandemic has accelerated digital transformation causing many services and activities to be transferred to the digital environment and education was no exception. Advances in technology, changes in social structure and unforeseen epidemics and natural disasters have brought learning management systems in the center of our lives as a main part of education services. Although there existed several learning management systems for a while, after the 2020 pandemic we started to see a rapid increase in such systems. However, usability of these systems need to be evaluated preferably before and after their release. In this paper, we examined the usability of Bozok Learning Management System (BOYSIS) developed within Yozgat Bozok University and designed in line with the needs of the university. Since every system performs differently depending on the social and cultural environment it belongs, system usability needs to be evaluated from the point of final users. For this purpose, the System Usability Scale (SUS) was employed and we found that the BOYSIS has acceptable level of usability, yet it is below the expected industry standard.