Eğitim Yayınevi, Konya, 2023
“Gösterişçi tüketim” kavramı, alanyazında farklı boyutlarla ve farklı yöntemlerle ele alınmaktadır. Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerle ortaya çıkan sosyal medya uygulamaları Türkiye’de ve dünyada kullanıcı sayılarını hızla artırmış; gündelik yaşamın ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir. Türkiye’de ve dünyada çok popüler biçimde kullanılan sosyal medya uygulamalarından biri olan Instagram; görsel ağırlıklı olması nedeniyle göstermeye/sergilemeye oldukça elverişli bir ortam olarak ele alınmaktadır. Instagram kullanıcıları; hikayeler, postlar, reels videoları vb. farklı yollarla sahip oldukları şeyleri, gezdikleri yerleri, katıldıkları sosyal etkinlikleri vb. kendi hayatlarına dair durumları takipçilerine/diğer kullanıcılara sergileyebilmektelerdir.
Bu kitap, yazarın Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Tasarımı ve Yönetimi Anabilim Dalı, "Instagram kullanıcılarının gösterişçi tüketim eğilimleri: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi öğrencileri üzerine bir araştırma" başlıklı doktora tez çalışmasına dayanmaktadır. Çalışmada gösterişçi tüketim eğilimi konusu, sosyal medya platformlarından biri olan Instagram kullanıcıları dahilinde ele alınmış ve çalışma kümesi Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi öğrencileri olarak belirlenmiştir. Araştırmada “gösterişçi tüketim eğilimi” değişkeni; “hedonik tüketim”, “marka bilinci”, “sosyal kabul ihtiyacı” değişkenleri ile birlikte incelenirken yapısal eşitlik modeli kullanılarak hangi değişkenlerin ne tür etkilere ve aracı rollere sahip oldukları ortaya çıkarılmıştır. Ayrıca “gösterişçi tüketim eğilimi” konusunda katılımcıların demografik özellikleri doğrultusunda analizler yapılmıştır.