Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.18, sa.2, ss.605-632, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma, 2018 yılı uygulanmaya başlayan matematik dersi öğretim programını
Eisner’in Eğitsel Eleştiri Modeli ile değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Nitel olarak tasarlanan
çalışmada iç içe geçmiş tek durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri ölçüt örneklem
yöntemi ile belirlenen 6 farklı ortaokuldan toplanmıştır. Bu bağlamda, araştırmaya 13 ortaokul
matematik öğretmeni, 4 okul müdürü ve 248 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Veri toplama aracı
olarak araştırmacılar tarafından ve uzman görüşleri alınarak hazırlanan yapılandırılmış sorular
kullanılmıştır. Öğretmen ve okul müdürleri ile bireysel, öğrenciler ile odak grup görüşmeleri
gerçekleştirilmiştir. Veri analizi modelin değerlendirme basamakları betimleme, yorumlama,
değerlendirme ve temalaştırma dikkate alınarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda, matematik
öğretmenlerinin 2018 matematik dersi öğretim programında yapılan değişiklikleri kazanım
sayılarının azalması veya yer değiştirmesi olarak nitelendirdikleri tespit edilmiştir. Öğretmen,
okul müdürü ve öğrencilerin 2018 matematik dersi öğretim programı hakkındaki görüşlerinin
odak noktası, yeni nesil sorular olarak adlandırılan anlama ve yoruma dayalı sorular olmuştur.
Öğretmenler yeni nesil soruları programın olumlu yönlerinden biri olduğunu belirtirken hem
öğretmenler hem de öğrenciler bu tarz sorularda zorlandıklarını dile getirmişlerdir. Ayrıca, okul
müdürlerinin matematik dersi öğretim programının yapısı ve içeriği hakkında bilgilerinin
yeterli düzeyde olmadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin matematik dersinde öğrendikleri
konuların günlük, okul ve gelecek hayatında işe yarayacağının farkında oldukları tespit
edilmiştir. Ancak öğrenciler konuların kolaylaştırılması gerektiğini düşünmektedir. Ayrıca
öğrenciler en çok sayılar ve işlemler öğrenme alanına ait konularda zorlandıklarını ifade
etmişlerdir