ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN DİJİTAL BAĞIMLILIK VE SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİNİN SPORTİF ETKİNLİKLERE KATILIM DURUMLARINA GÖRE İNCELENMESİ


Akgül F.

Gazi Kitabevi, Ankara, 2023

  • Yayın Türü: Kitap / Diğer
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Gazi Kitabevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılık ve sosyal beceri düzeylerinin sportif etkinliklere katılım durumlarına göre incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubunu; Yozgat Bozok Üniversitesinde 10 fakültede öğrenim gören ve kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenen toplam 1417 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada, Kesici ve Nazenin (2018) tarafından geliştirilen 19 soruluk dijital bağımlılık ölçeği ile Riggio (1986) tarafından geliştirilen Yüksel (1997) tarafından Türkçeye uyarlanan ve Koydemir (2006) tarafından kısa form haline getirilen 30 maddelik sosyal beceri envanteri kullanılmıştır. Veri analizinde IBM SPSS 26 programı ve iki gruba göre dijital bağımlılık ve sosyal beceri puanlarının karşılaştırılmasında bağımsız gruplar t testi yöntemi, ikiden fazla gruba göre karşılaştırmada ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; cinsiyet, yaş, fakülte, anne eğitim, baba eğitim, aylık gelir düzeyi, lisanslı sporcu olma durumu, sportif etkinlikleri yapma durumu, spor yapma süresi ve internette geçirilen süre değişkenlerine göre dijital bağımlılık ölçeği alt boyutları ve toplam puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar tespit edilmiştir. Yaş, fakülte, anne eğitim, baba eğitim, sportif etkinlikleri yapma durumu, spor yapma süresi ve internette geçirilen süre değişkenlerine göre sosyal beceri ölçeği toplam puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar tespit edilmiştir. Cinsiyet, aylık gelir düzeyi ve lisanslı sporcu olma durumu değişkenlerine göre ise sosyal beceri ölçeği toplam puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar tespit edilmemiştir. Bu bağlamda yapılan çalışmayla dijital bağımlılığın ortadan kaldırılması ve sosyal beceri düzeyinin artırılmasında sporun önemli bir etken olduğu görülmüştür.