Etkileşimli Kitap Okuma Sırasında Okul Öncesi Öğretmenlerinin Metin Dışı Konuşma Profillerinin Çocukların Dil Gelişimine Etkisi


Soydan s. B., KORKMAZ A., Şen H. N., Tekbaş U.

Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, cilt.14, sa.3, ss.717-729, 2025 (TRDizin) identifier

Özet

Bu çalışmada, okul öncesi sınıfında etkileşimli kitap okuma sırasında öğretmen konuşma profilleri incelenerek, çocukların dil gelişimleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Karşılaştırmalı ilişkisel tarama yöntemine göre oluşturulan bu araştırmada, altı okul öncesi öğretmeninden ve bu öğretmenlerinin sınıfında bulunan toplamda 54 çocuktan veriler toplanmıştır. Veriler Systematical Assessment of Book Reading (SABR) ve Test of Language Development—Third Edition (TELD-3) kullanılarak toplanmıştır. On farklı hikaye metninin okunması sırasında öğretmen-çocuk etkileşimlerinin video kayıtları, içerik ve ifadelerin biçimi açısından kopyalanarak SABR’a göre analiz edilmiştir. Ayrıca 10 hikaye metni okunmadan önce ve sonra TELD-3 kullanılarak çocukların alıcı, ifade edici ve sözel puanları ölçülmüştür. Analiz sonuçları, kitap okuma sırasında “Düşük talepli” ve “ Yüksek Talepli” olmak üzere iki farklı öğretmen profilini ortaya çıkarmıştır. Metin dışı yüksek konuşma profillerine sahip öğretmenlerin sınıfında bulunan çocukların ön ve son test alıcı(d=0.68), ifade edici (d=0.65) ve sözel dil (d=0.69) puanları arasında orta düzeyde p<.05 düzeyinde anlamlı etkiye sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Düşük konuşma profillerine sahip öğretmenlerin ise, p<.05 düzeyinde çocukların ön ve son test alıcı ve sözel dil puanları arasında anlamlı etkiye sahip olmadığı ancak ifade edici dil (d=0.64) puanı üzerinde orta derecede anlamlı etkiye sahip olduğu bulunmuştur.
This study aimed to investigate the impact of preschool teachers' extratextual talk profiles during interactive book reading on children's language development. A comparative correlational survey method was employed to collect data from six preschool teachers and 54 children in their classrooms. The Systematic Assessment of Book Reading (SABR) and the Test of Language Development-Third Edition (TELD-3) were utilized as data collection tools. Video recordings of teacher-child interactions during the reading of ten different picture storybooks were transcribed and analyzed using the SABR framework, focusing on content and expression forms. Children's receptive, expressive, and overall verbal language scores were assessed using the TELD-3 before and after the interactive book reading sessions. The results of the analyses revealed two distinct teacher profiles: ‘Low Demanding’ and ‘High Demanding’. Teachers characterized by a high extratextual talk profile had a significant positive effect on children’s pre- and post-test receptive (d=0.68), expressive (d=0.65) and overall verbal language (d=0.69) scores at a medium effect size level (p<.05). Conversely, teachers with low extratextual talk profiles did not have a significant effect on children's pre- and post-test receptive and verbal language scores at the p<.05 level but demonstrated a moderate effect on expressive language scores (d=0.64).