MİMARLIK EĞİTİMİNDE SANAT EĞİTİMİ ÇALIŞMALARININ GÜNÜMÜZ MEVCUT DURUMU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME (YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ MİMARLIK BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ)


Özdemir Erdoğan T., Yılmaz B.

9.ULUSLARARASI MARMARA BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR VE İNOVASYON KONGRESİ, İstanbul, Turkey, 2 - 03 February 2025, pp.420-433, (Full Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: İstanbul
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.420-433
  • Yozgat Bozok University Affiliated: Yes

Abstract

Art education in architecture plays a significant role in the development of students' design and aesthetic perspectives, allowing them to develop creative and functional approaches both during their education and throughout their professional careers. The relationship between architecture and art encompasses both technical and aesthetic knowledge. One of the best ways to acquire and evaluate this knowledge is through the examination of curricula. In this study, the curriculum of the Department of Architecture at Yozgat Bozok University is analyzed, focusing on the status of art courses within the compulsory-elective course structure and the content of these courses. In this context, the place of art education in the architecture education process, the teaching methods and techniques of the courses, and the content of the art courses are analyzed, revealing the strengths and weaknesses of the art education provided by the Department of Architecture at Yozgat Bozok University. All necessary data for the study were obtained through a literature review using electronic and written sources, and the data were analyzed using content analysis and converted into numerical form. The numerical results were analyzed using Excel software. Through this study, the balance and content of art courses between compulsory and elective categories are evaluated, and recommendations for the educational system are provided. Ensuring a balanced distribution of art education across compulsory and elective courses will help maintain the quality of education at an optimum level. Conducting such an analysis will shed light on educational policies and curriculum development processes, contributing to the creation of a more effective structure in architectural education.

Mimarlık eğitiminde sanat eğitimi, öğrencilerde tasarlama ve estetik bakış açısının gelişimi açısından önemli yer tutarak, öğrencilerin hem eğitim-öğretim sürecinde hem de çalışma hayatları boyunca yaratıcı ve fonksiyonel yaklaşımlar geliştirmesine olanak sağlar. Mimarlık ve sanat arasındaki bu ilişki hem teknik bilgiyi hem de estetik bilgiyi içerir. Bu bilgileri edinmenin ve değerlendirmenin en iyi yollarından biri de müfredatların incelenmesidir. Çalışma kapsamında Yozgat Bozok Üniversitesi Mimarlık Bölümü ders müfredatı incelenerek sanat derslerinin zorunlu-seçmeli dersler kapsamındaki durumu ve derslerin içerikleri araştırılmaktadır. Bu kapsamda mimarlık eğitim sürecinde sanat eğitiminin yeri, derslerin öğretim yöntem-teknikleri ve sanat derslerinin müfredat içeriği analiz edilerek, Yozgat Bozok Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nün sanat eğitimine dair güçlü ve zayıf yönleri ortaya konulmaktadır. Çalışma için gerekli tüm veriler elektronik ve yazılı kaynaklar üzerinden literatür taraması yapılarak elde edilmiş olup, veriler içerik analizine tabi tutularak incelenmiş ve sayısal mahiyete kavuşturulmuştur. Verilerin sayısal sonuçları excel programı ile analiz edilmiştir. Tüm bu çalışma ile sanatın zorunlu-seçmeli dersler arasındaki dengesi ve içerikleri değerlendirilerek, eğitim sistemine dair önerilerde bulunulmaktadır. Sanat eğitiminin zorunlu ve seçmeli dersler havuzunda dengeli bir şekilde yer alması eğitim kalitesinin optimum seviyede tutulması sağlayacaktır. Bu tür bir analizin yapılması, eğitim politikaları ve müfredat geliştirme süreçlerine ışık tutarak, mimarlık eğitiminde daha etkili bir yapı oluşturulmasına katkı sağlayacaktır.