Dijital Dönüşüm ve Endüstri 4.0 Farkındalığının Örgütsel Yaratıcılık Üzerindeki Etkisi


Creative Commons License

Altıntaş M., Palabıyık N.

23. Uluslararası İşletmecilik Kongresi, Kocaeli, Türkiye, 9 - 11 Mayıs 2024, ss.139-152

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kocaeli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.139-152
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Örgüt yönetimleri, bulunulan sektöre göre değişen, zor ve karmaşık olduğu kadar basit ve kolay şekilde yürütülebilmektedir. Sektöre göre değişen yönetim anlayışları özellikle üretim işletmelerinde yenilikçi fikirlerin ortaya çıkması için çeşitli yönelimler gerçekleştirmektedir. Bunlardan birisi olan dijital dönüşüm ve endüstri 4.0 farkındalığı, teknolojinin getirmiş olduğu yeniliklerin son modelleri olarak ifade edilebilir. Bu kapsamda bu araştırmanın amacı dijital dönüşüm ve endüstri 4.0 farkındalığının örgütsel yaratıcılık üzerindeki etkisinin belirlenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi belirlenmiş olup örneklem olarak Nevşehir’deki işletmeler hedef alınmıştır. Çevrimiçi anket yoluyla ve kolayda örnekleme yöntemiyle 425 çalışandan veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler Smart-PLS programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre dijital dönüşüm ve endüstri 4.0 farkındalığının örgütsel yaratıcılık üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı etkisinin olduğu görülmüştür. Oluşturulan modelin R2 değerleri incelendiğinde dijital dönüşüm ve endüstri 4.0 farkındalığının örgütsel yaratıcılığı %70 oranında açıkladığı belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar dijital dönüşüme sahip olan ve endüstri 4.0’ı anlayan örgütlerde yenilikçi ve yaratıcı çalışmalara daha fazla önem verildiğini ortaya koymaktadır.