4. INTERNATIONAL ETHICS CONGRESS , Ankara, Türkiye, 09 Ekim 2023, ss.174-180
Sosyal hizmet mesleğinin yürütücüleri toplumda dezavantajlı kişi veya grupları tespit ederek
bu kişilerin dezavantajlarını azaltmayı veya ortadan kaldırmayı amaçlamaktadırlar. Bu amaç
doğrultusunda dezavantajlı kişi ve gruplar güçlendirilerek toplumsal işleyişte bir rol almaları
sağlanır. Sosyal hizmet uzmanları dezavantajlı bireyler ile kurdukları mesleki ilişkide mesleki
etik ilkelere riayet ederler. Bu etik ilkeler uluslararası ve ulusal mesleki örgütler aracılığı ile
belirlenir. Mesleki etik ilkeler sosyal hizmet uzmanlarını mesleki uygulamada
karşılaşabilecekleri etik ikilemlerden korur. Ayrıca etik ilkeler mesleki uygulamada bir
standart belirler.
Bu çalışmada Türkiye’deki sosyal hizmet lisans programlarının müfredatlarında sosyal hizmet
etiği dersinin durumu incelenmiştir. Bunun için Yüksek Öğretim Kurumu’nun “Program
Atlası” aracılığı ile fakültelerin sosyal hizmet bölümleri tespit edilmiştir. Ardından bu
bölümlerin müfredatları incelenmiştir. Bölümlerin internet sayfalarından müfredatlara
ulaşılmıştır. Müfredatlarına ulaşılamayan bölümlerin ders içeriklerine Bologna sayfalarından
ulaşılmıştır. Daha sonra etik ismini içeren derslerin içeriği incelenmiştir. Elde edilen bulgular
ile değerlendirme ve öneriler sunulmuştur.
Sonuç olarak sosyal hizmet etiği fakülte bünyesinde faaliyet gösteren sosyal hizmet
bölümlerinde farklı isimlerle ders olarak sunulmaktadır. Çoğunlukla eğitim döneminin altıncı
yarıyılında ve zorunlu bir ders olan sosyal hizmet etiği, birkaç üniversitede seçmeli ders
olarak sunulmaktadır. Derslerin içerikleri ve planları benzer olmasına rağmen isimleri
değişiklik göstermektedir. Bunun yanında bazı programlarda etik ifadesini içeren bir derse
rastlanamamıştır. Bu programların ders içerikleri incelendiğinde sosyal hizmet etiğinin farklı
alan dersleri aracılığı ile verildiği görülmektedir.