HACERÜLESVED’İN MENŞEİ VE FAZİLETİ HAKKINDA VÂRİD OLAN RİVAYETLERİN TENKİD


Yılmaz O.

1. Uluslararası Ayasofya Bilimsel Araştırmalar ve İnovasyon Kongresi, İstanbul, Turkey, 16 - 17 November 2024, pp.129-139

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: İstanbul
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.129-139
  • Yozgat Bozok University Affiliated: Yes

Abstract

İslâm’ın temel şartlarından biri de Kâbe’yi tavaf etmektir. Kâbe’yi soluna alarak yedi defa dönüşü ifade eden tavafın fıkhen geçerli olabilmesi için bazı kurallara uymak gerekmektedir. Bu kurallardan biri de tavafa Hacerülesved’in bulunduğu Güneydoğu köşesinden başlamak ve her dönüşte (şavt) Hacerülesved’i selamlamaktır. Yerden bir buçuk metre yükseklikte, yumurta şeklinde ve 30 cm. çapındaki bu taş tarihi bilgilere göre Hz. İbrahim tarafından Kâbe duvarına konmuş, renginden dolayı da siyah taş anlamında Hacerülesved denilmiştir. İslâm’dan önce de kutsal kabul edilen Hacerülesved, tavafın başlangıç noktası yahut Kâbe’nin bir taşı olmasından ziyade, bazı rivayetlerde cennetten geldiği, kıyamet günü kendini istilâm edenlere şahitlik edeceği, Allah’ın (yeryüzüne uzanmış) eli olduğu bildirilmiştir. Ona yüklenen bu görevler sebebiyle ifrat derecesinde saygı görmektedir.

Hacerülesved’in menşei ve kutsiyetine dair vârid olan bu hadisler ve onları literal manaları ile kabul eden yaklaşımlar neticesinde pek çok hacı veya umreci Hacerülesved’e dokunmayı veya onu öpmeyi adeta günahlardan kurtuluş vesilesi olarak telakki etmektedir Cennetten geldiğine inanılan bir taşı görmek, ona dokunmak veya öpmek ömründe bir kez hacca giden bir Müslüman için masum bir talep gibi görünse de itikat ve ibadetin gayesi ve özü bakımından ciddi sakıncalar barındırmaktadır.

Herşeyden önce Hacerülesved’e ulaşmak için Metaf alanındaki insanları sıkıştırmak metaftaki bütün hacıların huşu ve huzurunu bozduğu gibi yaşlı ve kadınlar için de ciddi ezilme tehlikesi oluşturmaktadır. Nitekim Hacerülesved’in önünde sürekli resmî görevliler bulunmakta ve bu davranışları sergileyen müminleri uyarmaktadırlar.

Bu çalışmada önce Hacerülesved’in menşei, fazileti ve sembolik işlevleri ile ilgili bazı rivayetlerin sened ve metin tenkidi yapılacaktır. Böylece her yıl milyonlarca insanın Hacerülesved’i öpmek için girdikleri yarışın dini değeri ortaya konmuş olacaktır. Ayrıca Hacerülesved önündeki izdihamı önlemeye yönelik öneriler de tartışılacaktır. Çalışmada muteber hadis, fıkıh, şerh ve rical kaynakları yanında muasır kitaplara ve güncel yorumlara da yer verilmiştir.