13. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Tokat, Türkiye, 15 - 17 Mayıs 2025, ss.247-248, (Özet Bildiri)
Bu çalışma, bilgi ve iletişim teknolojilerinin [BİT] sosyal bilgiler öğretimindeki kullanım durumu hakkında
öğretmen adaylarının görüşlerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim
deseninin kullanıldığı araştırmanın örneklemi, amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme
tekniği ile belirlenmiştir. Yozgat Bozok Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi 4. sınıf
öğrencilerinden öğretmenlik uygulaması dersini almış/almakta olan ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul
eden 5 kız 5 erkek, toplam 10 öğretmen adayı çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmanın verileri her
katılımcı ile yüz yüze gerçekleştirilen görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Görüşme sırasında yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Veri analizi
kapsamında sosyal bilgiler dersinde kullanılan BİT materyalleri, kullanımının yeterlilik düzeyi, olumsuz
yanları/sınırlılıkları, olumlu yönleri ve öneriler temaları oluşturulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen
adayları sosyal bilgiler öğretiminde en sık kullanılan BİT materyallerinin akıllı tahta, PowerPoint, Web 2.0 araçları
ve Word/Pdf olduğunu ifade etmişlerdir. Öğretmen adayları BİT kullanımını, kalıcı öğrenme, soyut bilgileri
somutlaştırma ve derse dikkat çekmeyi sağlamada etkili bulurken; zaman kaybına ve dikkatin dağılmasına neden
olmasını BİT kullanımının sınırlılıkları olarak ifade etmişlerdir. Bu durumun sebebi öğretmenlerin teknoloji
kullanımı konusundaki yetersizlikleri ve yaşanan teknik sorunlar olarak belirlenmiştir. BİT kullanımının
etkililiğini artırmak için öğretmenlere hizmet içi eğitim verilmesi, okulların teknolojik altyapısının geliştirilmesi
ve okullarda teknoloji laboratuvarlarının oluşturulması/geliştirilmesi önerilmiştir.