Öğretmen Adaylarının Sosyal Bilgiler Dersinde Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Görüşleri


Karagözoğlu N., Yoncalık H., Kapudere H. K.

13. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Tokat, Türkiye, 15 - 17 Mayıs 2025, ss.247-248, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Tokat
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.247-248
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, bilgi ve iletişim teknolojilerinin [BİT] sosyal bilgiler öğretimindeki kullanım durumu hakkında öğretmen adaylarının görüşlerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseninin kullanıldığı araştırmanın örneklemi, amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme tekniği ile belirlenmiştir. Yozgat Bozok Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi 4. sınıf öğrencilerinden öğretmenlik uygulaması dersini almış/almakta olan ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 5 kız 5 erkek, toplam 10 öğretmen adayı çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmanın verileri her katılımcı ile yüz yüze gerçekleştirilen görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Görüşme sırasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Veri analizi kapsamında sosyal bilgiler dersinde kullanılan BİT materyalleri, kullanımının yeterlilik düzeyi, olumsuz yanları/sınırlılıkları, olumlu yönleri ve öneriler temaları oluşturulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adayları sosyal bilgiler öğretiminde en sık kullanılan BİT materyallerinin akıllı tahta, PowerPoint, Web 2.0 araçları ve Word/Pdf olduğunu ifade etmişlerdir. Öğretmen adayları BİT kullanımını, kalıcı öğrenme, soyut bilgileri somutlaştırma ve derse dikkat çekmeyi sağlamada etkili bulurken; zaman kaybına ve dikkatin dağılmasına neden olmasını BİT kullanımının sınırlılıkları olarak ifade etmişlerdir. Bu durumun sebebi öğretmenlerin teknoloji kullanımı konusundaki yetersizlikleri ve yaşanan teknik sorunlar olarak belirlenmiştir. BİT kullanımının etkililiğini artırmak için öğretmenlere hizmet içi eğitim verilmesi, okulların teknolojik altyapısının geliştirilmesi ve okullarda teknoloji laboratuvarlarının oluşturulması/geliştirilmesi önerilmiştir.