12. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Edirne, Türkiye, 20 - 23 Mayıs 2024, ss.321-323
Proje, herhangi bir konuda yaşanan bir problemi çözmek veya bir kavram, olgu ya da olayı
derinlemesine incelemek amacıyla yapılan bilimsel bir araştırma süreci olarak ifade edilebilir. Bu
süreçte bireyler, bilim insanlarının kullandığı yöntemleri uygularken birtakım becerileri (gözlem,
araştırma, kanıt kullanma, yenilikçi düşünme, problem çözme vb.) ve değerleri (bilimsellik, sorumluluk,
çalışkanlık vb.) işe koşmak durumundadırlar. TÜBİTAK, üniversitelerde öğrenim görmekte olan lisans
öğrencilerini, projeler yoluyla araştırma yapmaya teşvik etmek ve proje hazırlama kültürü kazandırmak
amacı ile her yıl iki dönem araştırma desteği vermektedir. Bu araştırmada TÜBİTAK 2209 lisans
projelerine katılımın ve proje uygulama sürecinin etkilediği değer ve beceriler hakkında öğretmen
adaylarının görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden
fenomoloji (olgubilim) yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu TÜBİTAK 2209
projelerinde yürütücü veya araştırmacı olarak yer almış olan 12 öğretmen adayı oluşturmuştur.
Araştırmanın verileri görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Görüşme sırasında katılımcılara yöneltilen
sorular, yarı yapılandırılmış görüşme formu şeklinde düzenlenmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz
yoluyla çözümlenmiş, belirlenen temalara göre düzenlenerek yorumlanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına
göre öğretmen adaylarının, katıldıkları projelerde özellikle araştırma, girişimcilik, iletişim, işbirliği,
sosyal katılım, öz denetim, problem çözme becerilerinin olumlu yönde etkilendiği görüşünde oldukları
belirlenmiştir. Ayrıca katılımcılara göre proje çalışmaları bilimsellik, saygı, sabır, hoşgörü, özgüven,
çalışkanlık sorumluluk gibi değerlerin geliştirilmesine de katkı sağlamaktadır. Araştırma sonuçlarından
hareketle öğretmen adaylarının beceri ve değerler konusunda yetkinliklerin arttırmak için hizmet öncesi
dönemde bir proje çalışmasında yer alma zorunluluğu getirilmesi, bazı fakültelerde uygulanan
mezuniyet için bitirme projesi sunma şartının Eğitim Fakültelerinde de uygulanması önerileri
getirilmiştir.