Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu Projelerinin Öğretmen Adaylarına Kazandırdığı Beceri ve Değerler


Karagözoğlu N.

12. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Edirne, Türkiye, 20 - 23 Mayıs 2024, ss.321-323

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Edirne
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.321-323
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Proje, herhangi bir konuda yaşanan bir problemi çözmek veya bir kavram, olgu ya da olayı derinlemesine incelemek amacıyla yapılan bilimsel bir araştırma süreci olarak ifade edilebilir. Bu süreçte bireyler, bilim insanlarının kullandığı yöntemleri uygularken birtakım becerileri (gözlem, araştırma, kanıt kullanma, yenilikçi düşünme, problem çözme vb.) ve değerleri (bilimsellik, sorumluluk, çalışkanlık vb.) işe koşmak durumundadırlar. TÜBİTAK, üniversitelerde öğrenim görmekte olan lisans öğrencilerini, projeler yoluyla araştırma yapmaya teşvik etmek ve proje hazırlama kültürü kazandırmak amacı ile her yıl iki dönem araştırma desteği vermektedir. Bu araştırmada TÜBİTAK 2209 lisans projelerine katılımın ve proje uygulama sürecinin etkilediği değer ve beceriler hakkında öğretmen adaylarının görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden fenomoloji (olgubilim) yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu TÜBİTAK 2209 projelerinde yürütücü veya araştırmacı olarak yer almış olan 12 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmanın verileri görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Görüşme sırasında katılımcılara yöneltilen sorular, yarı yapılandırılmış görüşme formu şeklinde düzenlenmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz yoluyla çözümlenmiş, belirlenen temalara göre düzenlenerek yorumlanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre öğretmen adaylarının, katıldıkları projelerde özellikle araştırma, girişimcilik, iletişim, işbirliği, sosyal katılım, öz denetim, problem çözme becerilerinin olumlu yönde etkilendiği görüşünde oldukları belirlenmiştir. Ayrıca katılımcılara göre proje çalışmaları bilimsellik, saygı, sabır, hoşgörü, özgüven, çalışkanlık sorumluluk gibi değerlerin geliştirilmesine de katkı sağlamaktadır. Araştırma sonuçlarından hareketle öğretmen adaylarının beceri ve değerler konusunda yetkinliklerin arttırmak için hizmet öncesi dönemde bir proje çalışmasında yer alma zorunluluğu getirilmesi, bazı fakültelerde uygulanan mezuniyet için bitirme projesi sunma şartının Eğitim Fakültelerinde de uygulanması önerileri getirilmiştir.