COVİD-19 SALGINI SIRASINDA HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KLİNİK UYGULAMAYA İLİŞKİN KAYGI DÜZEYLERİ VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER: ÇOK MERKEZLİ WEB TABANLI BİR ÇALIŞMA


Döner S., Sezer Efe Y.

YOBU Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt.4, sa.2, ss.170-185, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Amaç: Bu çalışma, Covid-19 pandemisi sırasında hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya ilişkin kaygı düzeylerinin ve kaygıyı etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı ve kesitsel tasarımda yapılmıştır. Yöntem: Çalışmanın örneklemini, hemşirelik eğitimi lisans programlarında öğrenim gören 304 hemşirelik son sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Bulgular: Öğrencilerin durumluk ve sürekli kaygı puan ortalamaları sırasıyla 42.30±11.60, 44.78±8.84’tür. Pandemi döneminde klinik uygulamaya çıkmada kaygı yaşayanların, aile bireylerine koronavirüs bulaştırma kaygısı yaşayanların, klinik uygulamada kendisine koronavirüs enfeksiyonu bulaşma ve bakım verdiği hastalarına bulaştırma olasılığı nedeniyle kaygı yaşayanların, klinik uygulama sırasında koronavirüsten korunmak için aldığı önlemlerin ve kullandığı ekipmanın yeterli olmadığını düşünenlerin ve kendini mesleki açıdan yeterli bulmayanların durumluk ve sürekli kaygı puan ortalamalarının daha yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.05). Sonuç: Hemşire öğrencilerin Covid-19 pandemisi sırasında klinik uygulamaya ilişkin kaygı düzeylerinin orta düzeyde olduğu ve bazı değişkenlerin öğrencilerin kaygı düzeylerini etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Covid-19, Hemşirelik öğrencileri, Durumluk ve sürekli kaygı, Klinik uygulama, Pandemi süreci

Aim: This study was carried out in a descriptive and cross-sectional design in order to determine the anxiety levels of nursing students regarding clinical practice and the affecting factors during the Covid-19 outbreak. Method: The sample of the study consisted of 304 4th grade nursing students studying in nursing undergraduate education programs. Results: State and trait anxiety mean scores of nursing students were 42.30±11.60 and 44.78±8.84, respectively. Those who are worried about going into clinical practice during the pandemic period, those who are worried about infecting their family members with coronavirus, those who are worried about the possibility of infecting themselves with coronavirus infection in clinical practice and the possibility of infecting their caregivers, those who think that the measures they take to protect themselves from coronavirus and the equipment they use are not sufficient, and those who think they are professionally competent. It was determined that the state and trait anxiety mean scores of those who did not find it were higher (p<0.05). Conclusion: It was concluded that the anxiety levels of the nurse students regarding clinical practice during the Covid19 pandemic were moderate and some variables affected the anxiety levels of the students. Keywords: Covid-19, Nursing students, State and trait anxiety, Clinical practice, Outbreak