21. Yüzyılda Türkiye Cumhuriyeti’nin İdeal İnsan Tipi: Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görüşleri


Karagözoğlu N., Atak M. S.

12. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Edirne, Türkiye, 20 - 23 Mayıs 2024, ss.88-90

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Edirne
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.88-90
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bir toplumun geleceğini şekillendirmeyi hedefleyen eğitim, toplumsal hayatta yaşanan gelişmelere bağlı olarak sürekli bir değişim içindedir. İnsanların yaşadığı dönem, yaşam koşulları, bilim ve teknoloji alanlarındaki ilerlemeler yetiştirilmesi hedeflenen insan tipinde de değişime neden olmaktadır. Orta Asya’da kurulan ilk Türk devletlerindeki eğitim anlayışını yaşayış biçimleri ve töre şekillendirmiştir. Eski Türklerde eğitim sisteminin genel amacı her an savaşmaya hazır, cesur, güçlü ve dürüst olan alp insan tipi yetiştirmektir. İslamiyet’in kabulü ile birlikte Türklerde eğitim yeni özellikler kazanmaya başlamış ve alp insan tipi, ahlakı, cesareti, çalışkanlığı ve inancı bütünleştiren gazi/ veli insan tiplerine dönüşmüştür. Cumhuriyet Dönemi’nde ise ülkesini çağdaş uygarlık seviyesinin üzerine çıkarabilecek fikri hür, vicdanı hür insan tipi yetiştirilmesi hedeflenmiştir. Günümüzde yetiştirilmesi hedeflenen insan tipi cumhuriyet dönemindekine benzer nitelikte olmakla birlikte bilginin daha hızlı üretilmesi ve yayılmasına bağlı olarak bilgiyi üreten, yapılandıran ve beceri haline getiren bireyler yetiştirilmek istendiği öğretim programlarının hedeflerinde vurgulanmaktadır. Artık tüm dünyada bireylerden yenilikçi, yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, empati, iş birliği, kişisel ve sosyal sorumluluk gibi 21. yüzyıl becerilerine sahip olması beklenmektedir. Bu çalışmada, 21. yüzyılda Türkiye Cumhuriyeti’nin ideal insan tipi hakkında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomenoloji) araştırma deseni kapsamında gerçekleştirilen bu araştırmada görüşme yöntemi uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Yozgat Bozok Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi Ana Bilim Dalında öğrenim görmekte olan ve gönüllülük esasına göre belirlenmiş 30 öğretmeni adayı oluşturmuştur. Araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanan verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre 21. yüzyılda Türkiye Cumhuriyeti’nin ideal insanı öncelikle gelişime açık olmalı, çağdaş olmalı ancak milli ve kültürel değerlerine de sahip çıkmalıdır. İdeal insan vatanını seven, milletine bağlı, çalışkan, idealist, cesur, dijital okuryazarlık becerisine sahip, sorumluluk sahibi, dürüst, adil insandır. Öğretmen adaylarının ideal insan tipine verdikleri isimlerden öne çıkanlar ise “çağdaş, yenilikçi, çalışkan, entelektüel, vatansever, milliyetçi” olmuştur.