IV. Jeotermal Kaynaklar ve Doğal Mineralli Sular Sempozyumu ve Sergisi, Afyonkarahisar, Turkey, 21 - 24 February 2018
Kış aylarındaki kar, buz fırtınası, buzlanma vb. etkiler
karayolu ulaşımında önemli problemlere neden olmaktadır. Özellikle köprü, tünel
ve düşey kurp gibi yol kesimlerinde trafik güvenliğini riske sokmakta, kazalara ve havalimanlarında uçuş iptallerine
neden olabilmekte bu da büyük maddi ve manevi kayıplara yol açmaktadır. Karayollarında
buzlanma ile mücadele yöntemleri, aktif ve pasif yöntemler olarak iki kısma
ayrılmaktadır. Pasif yöntemler kimyasal solüsyon, tuz uygulamaları ve mekanik
veya insan gücüyle yol yüzeyindeki karın veya buzlanmanın önlenmesi ya da
kaldırılmasından oluşmaktadır. Fakat solüsyon ve tuz uygulamaları hem çevre hem
de altyapı üzerinde zararlı etkileri olabilmektedir. Aktif yöntemler ise
buzlanmanın daha oluşmadan otomatik solüsyon püskürtme, yol yüzey sıcaklığının
çeşitli yöntemlerle arttırılarak buzlanmanın başlamadan önlenmesi mantığına
dayanmaktadır. Yol yüzey sıcaklığının artırılmasında elektrik kablolarıyla,
elektriksel iletken asfalt betonlarıyla yüzey sıcaklığının arttırılması
sağlandığı gibi jeotermal enerji ile yol kaplaması altına döşenen borular
içerisinde tuz ve sudan oluşan bir çözelti veya yağ, glikol suyu gibi sıvı borular içerisinde
dolaşarak kaplama yüzeyinde buzlanmanın hiç oluşmaması sağlanabilmektedir. Bu bildiri çalışmasında karayollarında
kullanılan buzlanma önleyici sistemler ile hidronik buzlanma önleyici
sistemlerin özellikleri, bu tip sistemlerde ne tür malzemelerin kullanıldığı,
maliyetleri ve bu sistemlerin kullanılabileceği asfalt kaplamaların ısıl
iletkenlik özelliklerinin önemine değinilmiş, Dünya’daki uygulamalarından
başarılı örnekler verilmiştir.