Gazi Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol.7, no.3, pp.346-358, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Bu çalışmada, buji ateşlemeli bir motorda alternatif yakıt olarak kullanılan metanolün performans
ve emisyonlar açısından optimum seviyesinin cevap yüzey metodu ile belirlenmesi amaçlanmıştır.
Bu amaçla, benzine hacimsel olarak üç farklı oranda metanol (%0, %10 ve %20) ilave edilerek
oluşturulan yakıt karışımları ile tek silindirli, dört zamanlı, su soğutmalı, buji ateşlemeli bir
motorda farklı motor yüklerinde (6, 8, 10, 12 ve 14 kg) deneyler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen
deney sonuçları ile iki faktörlü merkezi kompozit tam tasarım kullanılarak varyans analizi destekli
bir cevap yüzey modeli oluşturulmuş ve en iyi fren efektif verimi, fren özgül yakıt tüketimi, karbon
monoksit, hidrokarbon, karbondioksit ve azot monoksit emisyonu seviyelerine karşılık gelen
optimum metanol oranı ve motor yükü değerleri tespit edilmiştir. Elde edilen optimizasyon
sonuçlarına göre optimum metanol oranı %7 çıkarken, optimum motor yükü 12 kg olarak
bulunmuştur. Optimum metanol oranı ve motor yüküne karşılık gelen fren efektif verimi, fren
özgül yakıt tüketimi, karbon monoksit, hidrokarbon, karbondioksit ve azot monoksit sırasıyla
%32,037, 0,251 kg/kWh, %0,384, 110,05 ppm, %14,35 ve 1090,358 ppm olarak elde edilmiştir.
Cevap yüzey metodu sonuçlarının doğruluğunun belirlenmesi için elde edilen optimum metanol
ve motor yükü ile deneyler gerçekleştirilmiş ve cevap yüzey metodu sonuçları ile kıyaslanmıştır.
Optimizasyon sonuçlarının deney sonuçları ile %6’dan daha düşük bir hata oranı ile uyumlu
olduğu ve optimum metanol oranının tespiti için cevap yüzey metodunun etkili olarak
kullanılabilecek bir araç olduğu sonucuna varılmıştır.