XI. ULUSLARARASI BESLENME VE DİYETETİK KONGRESİ, Ankara, Turkey, 10 - 12 October 2024, no.17, pp.392-393, (Summary Text)
Evaluation of Public Interest in Diets in Türkiye with Google Search Volume Data
INTRODUCTION: Internet searches around the world can relatively reflect the interest in different diet models and nutritional approaches.
OBJECTIVE: The aim of this study is to determine public interest in Mediterranean Diet (MD), Intermittent Fasting (IF), Gluten-Free Diet (GFD) and Ketogenic Diet (KD) in Türkiye and to examine the change in this interest according to seasons.
MATERIAL AND METHODS: The data used in the study were obtained from the Google Trends database. Searches made in all categories between August 2023-July 2024 in Türkiye with the keywords MD, IF, GFD and KD were examined. The data obtained from Google Trends were evaluated in the SPSS program.
RESULTS: The relative search volume data of the diets in the last year were compared with the related keywords and it was found that the highest dietary interest was to the IF (62,66±13,69) diet. After IF, the interest in diets is ranked as KD (31,17±5,75), MD (6.49±2.35) and GFD (4.02±2.53) according to relative search volume. The difference between all diets is statistically significant(p<0,05). The relative search volume for IF diet is highest in winter and this interest in winter is higher than in summer and spring(p<0.05). The relative search volume for KD and GFD is highest in spring and lowest in autumn. The interest between spring and autumn seasons is significantly different for these diets(p<0.05). The relative search volume for MD does not change according to seasons. The most popular cities for the diets are Gümüşhane for IF, Kırıkkale and Izmir for KD, Isparta for MD and Afyonkarahisar for GFD.
DISCUSSION/CONCLUSION: The diet that attracts the most interest among Google users
nationwide is IF. Seasonal differences can cause changes in interest in diets. It is assumed that
it is appropriate to use Google Trends data as a guiding tool for regional and national nutrition
research
Türkiye’de Toplumun Diyetlere Olan İlgisinin Google Arama Hacmi Verileri ile Değerlendirilmesi
GİRİŞ: Dünya genelinde farklı diyet modellerine ve beslenme yaklaşımlarına yönelik ilgiyi internet arama hacimleri göreceli olarak yansıtabilmektedir.
AMAÇ: Bu çalışmanın amacı Türkiye’de Akdeniz Diyeti (AD), Aralıklı Oruç (AO), Glutensiz Diyet (GD) ve Ketojenik Diyete (KD) olan toplumsal ilgiyi belirlemek ve bu ilginin mevsimlere göre değişimini incelemektir.
GEREÇ VE YÖNTEMLER: Çalışmada kullanılan veriler Google Trends veri tabanından elde edilmiştir. AD, AO, GD ve KD anahtar kelimeleri ile Türkiye’de Ağustos 2023-Temmuz 2024 arasında tüm kategorilerde yapılan aramalar incelenmiştir. Google Trends’den elde edilen veriler SPSS programında değerlendirilmiştir.
BULGULAR: İlgili anahtar kelimelerle son bir yılda diyetlerin göreceli arama hacmi verileri karşılaştırılmış ve en yüksek diyet ilgisinin AO (62,66±13,69) diyetine olduğu bulunmuştur. AO’dan sonra diyetlere olan ilgi, göreceli arama hacmine göre KD (31,17±5,75), AD (6,49±2,35) ve GD (4,02±2,53) olarak sıralanmaktadır. Tüm diyetler arasındaki fark istatistiki olarak anlamlıdır(p<0,05). AO diyeti için göreceli arama hacmi en yüksek mevsim kıştır ve kış mevsiminde olan bu ilgi yaz ve ilkbahar mevsiminden daha yüksektir(p<0,05). KD ve GD için göreceli arama hacmi en yüksek mevsim ilkbahar iken en düşük sonbahardır. Bu diyetler için ilkbahar ve sonbahar mevsimleri arasındaki ilgi anlamlı olarak farklıdır(p<0,05). AD için göreceli arama hacmi mevsimlere göre değişiklik göstermemektedir. Diyetlerin en popüler olduğu iller AO için Gümüşhane, KD için Kırıkkale ve İzmir, AD için Isparta, GD için ise Afyonkarahisar’dır.
TARTIŞMA/SONUÇ: Ülke genelinde Google kullanıcıları arasında en çok ilgi çeken diyet
AO’dur. Mevsimsel farklılıklar diyetlere olan ilgide değişikliklere neden olabilmektedir.
Google Trends verilerinin bölgesel ve ulusal beslenme araştırmaları için yol gösterici bir araç
olarak kullanılmasının uygun olduğu öngörülmektedir.