TRT Akademi, cilt.8, sa.19, ss.766-785, 2023 (Hakemli Dergi)
Teknolojideki gelişmeler doğrultusunda ebeveyn sorumlulukları da dönüşerek dijital ebeveyn
kavramı ortaya çıkmıştır. Günümüzün dijital ebeveynleri Instagram’da çocuklarına ait görselleri
ve bilgileri herkese açık bir şekilde paylaşmaktadır. Çocukların ve ailelerin adına oluşturulan
hesaplardan çocuklara ait içeriklerin paylaşılması sharenting olarak adlandırılmaktadır. Bu
çalışmada, Instagram’da “child” hashtagi kullanılarak paylaşılan içerikler netnografik yöntem
kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada ebeveynlerin sharenting aracılığıyla oluşturdukları
içeriklerin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu bakımdan Instagram’da 1-15 Haziran 2023
tarihleri arasında “child” hashtagi kullanılarak paylaşılmış olan 6134 gönderi incelenmiştir.
Çalışma sonucunda ebeveynlerin Instagram’da “çocukları” ve “aileleri” adına hesaplar
oluşturup paylaşım yaptığı belirlenmiştir. Paylaşımlar içerik bakımından değerlendirildiğinde
ise sharenting aracılığıyla çocukların birer ticari “meta” olarak kullanıldığı tespit edilmiştir.
Bunun yanı sıra oluşturulan içeriklerle ebeveynler ideal ebeveyn imajı oluşturmak için
sharentingi temsil aracı olarak kullanırken, çocuklarına ait paylaştığı özel görüntü ve bilgilerle
çocukların mahremiyetini ihlal ettiği belirlenmiştir. Instagram’da çocukların farkında ve rızası
olmadan paylaşılan içerikler çocukların gelecekte istemeyeceği gönderilerin dolaşımda olma
riskini taşımaktadır. Paylaşılan içeriklerde mahremiyet sınırının korunamaması çocukların
yetişkinlik döneminde psikolojik sorunlara yol açabileceği gibi aynı zamanda çocuklar adına
ailelerin bir karar merci olarak dijital kimlik oluşturması da sharentingin olumsuz sonuçlarını
göstermektedir.
In line with the developments in technology, parental responsibilities have also transformed
and the concept of digital parenting has emerged. Today’s digital parents share their children's
images and information publicly on Instagram. Sharing children's content from accounts created on behalf of children and families is called sharenting. In this study, the content shared
using the “child” hashtag on Instagram was examined using the netnographic method. In the
study, it is aimed to determine the content created by parents through sharenting. In this
regard, 6134 posts shared on Instagram using the “child” hashtag between 1-15 June 2023
were examined. As a result of the study, it was determined that parents created and shared
accounts on behalf of their "children" and “families” on Instagram. When the shares are evaluated in terms of content, it has been determined that children are used as commercial “commodities” through sharing. In addition, it has been determined that while parents use sharing
as a means of representation to create an ideal parent image with the created content, they
violate the privacy of children with the private images and information they share. Content
shared on Instagram without the awareness and consent of children carries the risk of circulating posts that children may not want in the future. Failure to protect the privacy boundary
in the shared content may lead to psychological problems in the adulthood of children, and at
the same time, the fact that families create a digital identity as a decision-maker on behalf of
children shows the negative consequences of sharing.