4. TÜRK DÜNYASI Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimleri Kongresi, Antalya, Turkey, 24 - 27 November 2022, pp.302
Problem kurma, herhangi bir koşula bağlı kalmadan, gerçek hayatla veya serbest bir durumla ilgili yeni ürünler ve
yeni problemler üretilmesidir. Öğrencilerin matematiksel düşünme becerilerinin gelişmesine katkı sağlayan
problem kurmanın serbest, yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmış olmak üzere üç farklı türü bulunmaktadır.
Problem kurma, öğrencilerin gerçek potansiyellerini, matematiksel düşünme yapılarını ve becerilerini ortaya
koymayı sağlayan bir süreçtir. Problem kurma sürecinde öğrenciler; kendi yaşamları ve deneyimleri ile öğretimi
bütünleştirme fırsatı bulurlar, niteliksel akıl yürütebilirler ve buna bağlı olarak da problemi kavrama düzeylerini üst
düzeye çıkarabilirler. Bu sayede eleştirel düşünme becerileri gelişir ve güçlenir, sınıf içi iletişimleri şekillenir,
matematik dersine karşı korkuları azalır ve matematiğe yönelik tutumları olumlu yönde gelişir. Problem kurmanın
bireyi kazandırdıkları göz önünde bulundurulduğunda küçük yaştaki öğrencilerin matematik kavramlarını daha iyi
özümsemesi için öğrencilere problem kurma becerisinin kazandırılması gerektiği görülmektedir.
Bu araştırma betimsel bir yaklaşımla özel durum çalışması yöntemi ile yürütülmüştür. Özel durum çalışmalarında
bir ya da birden fazla olay, ortam, program, sosyal grup ya da birbirine bağlı sistemler derinlemesine
incelenmektedir. Bu araştırmada da bir öğrenci grubu problem kurma becerisi yönünden derinlemesine
incelenmiştir. Araştırmacılar tarafından geliştirilen ve 3 sorudan oluşan açık uçlu problem kurma testi (1
yapılandırılmış, 1 yarı yapılandırılmış, 1 serbest) bir devlet ilkokulunda 4. sınıfta öğrenimlerine devam etmekte olan
37 öğrenciye uygulanmıştır. Öğrencilerin kurdukları problemler ve çözümleri değerlendirilirken araştırmacılar
tarafından hazırlanmış olan rubrik kullanılmıştır.
Serbest problem kurmayı gerektiren 1. durumda öğrenciler 3 adımdan fazla işlem gerektiren çözülebilir problemler
kurmuşlardır. Yarı yapılandırılmış problem kurmayı gerektiren 2. durumda öğrencilerin yeni veri ekleyerek
problemler kurdukları görülürken yapılandırılmış problem kurmayı gerektiren 3. durumda ise öğrencilerin
verilenlerin tamamını kullanarak problem kurabildiği tespit edilmiştir. Öğrencilerin kurdukları problemlerin çözümü
incelendiğinde ise öğrencilerin yarısından çoğunun kurdukları problemleri doğru biçimde çözdükleri ortaya
çıkmıştır. Öğrencilerin problem kurma becerilerinin gelişmesi için sınıf ortamında zenginleştirilmiş ders
etkinliklerine yer verilmesi önerilmektedir.