BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, cilt.20, sa.46, ss.778-800, 2025 (TRDizin)
kademik yazma becerileri üzerindeki etkilerini incelemiştir. Nitel bir araştırma deseni benimsenmiş ve akademik yazma amacıyla ChatGPT’yi aktif olarak kullanan 12 öğrenciyle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Tematik analiz sonuçları, öğrencilerin ChatGPT aracılığıyla yazma akıcılığı, metin organizasyonu ve dilbilgisel doğruluk gibi alanlarda önemli gelişmeler kaydettiklerini ortaya koymuştur. Katılımcıların çoğu, ChatGPT’yi hızlı geri bildirim sunması, fikir üretme süreçlerini desteklemesi ve tutarlı metinler oluşturulmasına yardımcı olması nedeniyle faydalı bulmuştur. Bununla birlikte, yapay zekâya aşırı bağımlılık, içeriklerin konuya özgü doğruluk içermemesi ve premium özelliklerin yüksek maliyeti nedeniyle finansal erişim sorunları gibi bazı dezavantajlar da dile getirilmiştir. Araştırma bulguları, ChatGPT’nin akademik yazma süreçlerinde faydalı olmakla birlikte, bütünlüğü korumak ve öğrencilerin özerk yazma becerilerini geliştirmek amacıyla geleneksel 779 A. N. Demir & S. Zaimoğlu Journal of Bayburt Education Faculty, Year: 2025 Volume: 20 Number: 46 yazma eğitimiyle birlikte kullanılmasının gerekliliğine dikkat çekmektedir. Sonuç olarak, çalışma, yapay zekâ destekli akademik yazma süreçlerinden en üst düzeyde yarar sağlanabilmesi için yapay zekâ okuryazarlığının artırılmasının ve kurumsal desteğin sağlanmasının önemini vurgulamaktadır.
Anahtar Kelimeler: Akademik yazma, Yapay zeka destekli yazma, ChatGPT, nitel
araştırma
I
This study examined the impacts of ChatGPT on the academic writing skills of students who
are taking English courses at a university in Türkiye. A qualitative research design was
followed, during which a semi-structured interview with 12 active users of ChatGPT for
academic writing was conducted. Thematic analysis reveals that students mostly benefited from
improved writing fluency, organization, and grammatical accuracy due to ChatGPT. A lot of
participants highly regarded it for prompt feedback, coherence, and help with brainstorming.
Some of the drawbacks included over-reliance on AI, inability to provide subject-specific
accuracy in many cases, and financial accessibility concerns, since premium features were
often too expensive for students. While useful, research highlighted the need for ChatGPT to
function in conjunction with traditional writing instruction to maintain integrity and develop
autonomous writing skills. The study underscores how fundamental AI literacy and institutional
support are for affording the most benefits from AI-assisted learning in academic writing.
Keywords: Academic writing, AI-assisted writing, ChatGPT, qualitative research