AVRUPA OTOMOTİV SEKTÖRÜ ÜZERİNE, COVİD-19 SALGINININ ETKİLERİNİN EKONOFİZİK BAĞLAMINDA İNCELENMESİ


Creative Commons License

Coşkun N. Y., Kantar E.

ULUSLARARASI ORTA ANADOLU SEMPOZYUMU “YAPAY ZEKA ENDÜSTRİ 5.0 DİJİTALLEŞME, Yozgat, Türkiye, 16 - 18 Mayıs 2024, ss.17

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Yozgat
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.17
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

COVID-19 salgını, 2019'un sonunda Çin'in Wuhan kentinde başlayarak hızla dünya geneline yayılmıştır. Salgın milyonlarca insana bulaşmış ve çok sayıda can almıştır. Bununla birlikte, salgının ekonomik etkileri de oldukça büyük olmuştur. Ulaşım, turizm ve otomotiv sektörleri, üretim ve talep düşüşleriyle karşı karşıya kalarak küresel ölçekte bir kriz yaşanmıştır. Özellikle, otomotiv sektörü, dünya ekonomisinde önemli bir rol oynaması ve birçok ülke için önemli bir istihdam kaynağı olmasından dolayı üretim ve satışlarda ciddi düşüşler gerçekleşerek ekonomik durgunluğa yol açmıştır. Otomotiv endüstrisinin salgın dönemindeki tepkileri, sektörün geleceği açısından büyük önem taşımıştır. Bu süreçte, otomotiv sektörüyle ilişkili diğer sektörler de krizden etkilenerek, hammadde tedarikçileri, yan sanayi ve pazarlama gibi sektörlerde daralmalara yol açmıştır. Bu süreçte, finansal sistemlerin analizi için kullanılan istatistiksel yöntemler önem kazanmıştır. Özellikle, finansal varlıklar arasındaki ilişkileri inceleyen hiyerarşik yapı yöntemleri, ekonomik dalgalanmaların anlaşılmasında ve çözüm yollarının bulunmasında önemli bir rol oynamıştır. Bu çalışmada, Avrupa ülkelerinden seçilmiş 25 ülke için 2018-2023 yıllarını kapsayan dönemde araç satış verileri temelinde en küçük örten ağaç (EÖA) ve hiyerarşik ağaç (HA) elde edilmiştir. Elde edilen bu ağaç üzerinde yeniden örnekleme metodu uygulanarak ülkeler arası bağlantıların güvenirliliği incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda en yüksek kaza sayılarının Doğu Avrupa ülkelerinde özellikle de Almanya ve Belçika’da olduğu görülmüştür. Bu iki ülke EÖA’da iki grubun merkezinde yer almıştır. Diğer taraftan Portekiz, İspanya ve İtalya gibi güney Avrupa ülkeleri kaza sayısı bakımından ikinci derecede yüksektir. Bu ülkeler EÖA’da kendi içerisinde kümelenmiştir. EÖA’da birbirine komşu ülkeler düşük kaza sayıları bakımında birbirine yakınlık göstermiştir. Bunun örneği Estonya, Litvanya ve Letonya gibi komşu ülkelerin EÖA’daki konumundan görülmüştür. Bu sonuçlar çerçevesinde, kaza sayılarının farklı ülkelerde yüksek veya düşük olmasının, coğrafi yakınlıkla doğrudan ilişkili olduğu sonucuna varılmıştır.