Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.44, sa.1, ss.659-701, 2024 (Hakemli Dergi)
Araştırmanın amacı, İlkokul 4. sınıf İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi dersinin “Hak,
Özgürlük ve Sorumluluk” ünitesinde yer alan kavram ve kazanımların öğretiminde yaratıcı
drama yönteminin Web 2.0 araçları ile desteklenerek uygulanmasının öğrencilerin akademik
başarı ve tutumuna etkisini incelemektir. Bu araştırma, karma araştırma yöntemi desenlerinden iç
içe gömülü deneysel desen doğrultusunda yürütülmüştür. Araştırma, 2021-2022 eğitim öğretim
yılı güz döneminde, Yozgat il merkezindeki bir devlet okulunda gerçekleştirilmiştir. Veriler
araştırmacı tarafından hazırlanan “İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Akademik Başarı
Testi”, “İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Tutum Ölçeği” ve yansıtma raporları ile
toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde bağımsız örneklem t-testi ve ANOVA, nitel verilerin
analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bulguları doğrultusunda deney ve
kontrol gurubu öğrencilerinin akademik başarı puanları arasında deney grubu lehine istatistiksel
olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Derse yönelik öğrenci tutumlarının bulgularında ise zaman
değişkeni açısından istatistiksel olarak bir farklılık bulunurken, yöntem değişkeni açısından
anlamlı bir fark bulunamamıştır. Nitel verilerin bulgularına göre deney grubu öğrencileri
deneysel işlem sürecinde çok eğlendiklerini, yaratıcı drama etkinliklerini çok sevdiklerini, Web 2.0 araçları ile yapılan etkinlikleri yararlı bulduklarını ve insan haklarına yönelik birçok bilgi
öğrendiklerini ifade etmişlerdir. Bu doğrultuda Web 2.0 araçları kullanılarak desteklenen
yaratıcı drama yöntemi, öğrencilerin insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi eğitiminde akademik
başarılarına ve derse yönelik tutumlarına katkı sağlayabilir