ÇOCUK KİTAPLARINDA GRAFİK TASARIM ELEMANLARININ YARATICI KULLANIMLARI (0- 5 YAŞ)


Aksoy S.

Sanat ve Tasarım Dergisi, cilt.0, sa.16, ss.48-65, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Çocuk kitabı tasarımları, çocuğun duyu, sosyal, motor becerileri vesanatsal estetiğinin gelişmesi için özenle tasarlanmaktadır.Geleneksel ve dijital olmak üzere farklı çizim teknikleri ileresimlemesi yapılan çocuk kitaplarında yaş grubuna uygun çeşitlimateryaller kullanılmaktadır. 0
-
2 yaş grubunda duyular yenigelişmeye başladığı için duyularına hitap eden kitaplar tasarlanır ve2 yaş üstü çocuklar için daha detaylı çizimlerin yer aldığı sosyalmesaj içerikli çocuk kitapları tasarlanmaktadır. Hayal dünyalarıdoğuştan gelişmiş olan okul öncesi çocukların hayal dünyalarınıdaha da canlandırmak adına yaratıcı çocuk kitaplarıtasarlanmaktadır. Klasik tarzda tasarlanan metin ve metni yansıtanillüstrasyondan meydana gelen çocuk kitapları, çocukların hayaldünyalarını kısıtlamakta ve farklı düşünmelerini engellemektedir.Bu makalenin amacı, okul öncesi (0
-
5 yaş) çocuklar için hazırlanançocuk kitaplarının tasarımında kullanılan grafik tasarımelemanlarının yaratıcı kullanım olanaklarının sınıflandırılarak ilgi
li
örneklerle desteklenmesidir. Çocuğun gelişimine paralel olarakonun zengin ve farklı algı dünyasını koruyarak nasıldesteklenebileceğine yönelik tasarım önerilerinde bulunmayıamaçlamaktadır. Bir rengin öğrenimi, sıra dışı bir şekilde bir nesne
veya hay
van üzerinde yansıtılarak çocuğun farklı düşünmesi vedünyayı olağan dışı algılaması sağlanmaktadır. Tipografininillüstrasyon ile uyumlu kullanılarak ve gerekli yerlerde kelimevurgusu yapılarak konunun heyecanına dikkat çekilebilmektedir.Farklı açıların
 
 bir arada kullanıldığı sahnelerle ise, olaylara farklıyaklaşılması ve kullanılan materyallerin okul öncesi çocuklar içinönemine dikkat çekilmektedir.
 
Çocuk kitap tasarımlarında yaratıcı uygulamalara imkân veren birsınıflama geliştirilmiştir. Bu sınıflama illüstrasyon, sayfa planlama,form, renk, tipografi ve materyal kullanımı değerlendirilerekörnekler ile desteklenmiştir. Kitap tasarımında kullanılan grafiktasarım öğelerinin kullanımı ve materyal tercihinin okul öncesi
kul
lanıcının gelişimine nasıl katkı sağladığı genel bir çerçevealtında belirtilmiştir.