ORGANİK TARIM ÜRÜNLERİNDE TÜKETİCİLERİN TERCİH VE ALIŞKANLIKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: ANKARA İLİ ÖRNEĞİ


Tengiz Z. M., Ayyıldız M.

10th INTERNATIONAL ASIAN CONGRESS ON CONTEMPORARY SCIENCES, Dubai, Birleşik Arap Emirlikleri, 10 - 14 Aralık 2024, ss.217-223, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Dubai
  • Basıldığı Ülke: Birleşik Arap Emirlikleri
  • Sayfa Sayıları: ss.217-223
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde, artan nüfusun gıda ihtiyacının karşılanabilmesi için konvansiyonel tarımdan, teknoloji yoğun üretim tekniklerine geçilmiş ve daha fazla sentetik kimyasallar ve ilaçlar kullanılmaya başlanmıştır. Tüketicilerin her geçen gün daha fazla bilinçlenmeleri, yaşam kalitelerini artırmak istemeleri, organik tarım ve gıda ürünlerine olan talebi arttırmıştır. Bunun sonucunda yeni bir üretim modeli olarak gelişen organik tarım sistemi ortaya çıkmıştır. Bu çalışmanın amacı; tüketicilerin organik tarım ürünleri tüketim tercih ve alışkanlıklarını belirlemektir. Araştırmanın birincil verileri Ankara ili Merkez ilçelerindeki (Çankaya, Yenimahalle, Altındağ, Etimesgut ve Gölbaşı) tüketicilerden 2024 yılı Mart ve Nisan aylarında e-anket yoluyla elde edilen verilerden oluşmaktadır. Bu amaçla çalışma basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen 384 tüketici ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonuçlarına göre tüketicilerin organik tarım tanımını doğru bildiği (%76.4), logo bilincinin (%85.9) oluştuğu ve konu ile ilgili en fazla bilgiyi internetten (%77.1) elde ettikleri belirlenmiştir. Tüketicilerin %93’ünün organik tarım ürünü satın aldığı, sırasıyla taze meyve ve sebze, zeytinyağı, süt ve süt ürünleri tercihlerinde dikkat ettikleri tespit edilmiştir. Organik tarım ürünleri satın alımlarında sağlık bilincinin artması, marketlerde ayrı reyon olarak ürünlerin satışı ve denetimlerin doğru yapıldığına dair güvenin etkisinin yüksek olduğu belirlenmiştir.

In today's world, the shift from conventional agriculture to technology-intensive production techniques has become necessary to meet the growing food demand due to the increasing population. This shift has led to the increased use of synthetic chemicals and pesticides. As consumers become more conscious and strive to improve their quality of life, the demand for organic farming and organic food products has grown. Consequently, the organic farming system, which represents a new production model, has emerged. The aim of this study is to identify consumers' preferences and habits regarding the consumption of organic agricultural products. The primary data of the research were collected from consumers in the central districts of Ankara (Çankaya, Yenimahalle, Altındağ, Etimesgut, and Gölbaşı) through an online survey conducted in March and April of 2024. The study was carried out with 384 consumers selected using a simple random sampling method. According to the results, 76.4% of consumers correctly identified the definition of organic farming, 85.9% had developed logo awareness, and 77.1% of consumers obtained most of their information on the subject from the internet. It was found that 93% of consumers had purchased organic agricultural products, with the primary preferences being fresh fruits and vegetables, olive oil, and dairy products. Increased health awareness, the separate sale of products in designated sections in supermarkets, and trust in proper regulatory oversight were identified as significant factors influencing the purchase of organic agricultural products.