10th INTERNATIONAL ASIAN CONGRESS ON CONTEMPORARY SCIENCES, Dubai, Birleşik Arap Emirlikleri, 10 - 14 Aralık 2024, ss.217-223, (Tam Metin Bildiri)
Günümüzde, artan
nüfusun gıda ihtiyacının karşılanabilmesi için konvansiyonel tarımdan,
teknoloji yoğun üretim tekniklerine geçilmiş ve daha fazla sentetik kimyasallar
ve ilaçlar kullanılmaya başlanmıştır. Tüketicilerin her geçen gün daha fazla
bilinçlenmeleri, yaşam kalitelerini artırmak istemeleri, organik tarım ve gıda
ürünlerine olan talebi arttırmıştır. Bunun sonucunda yeni bir üretim modeli
olarak gelişen organik tarım sistemi ortaya çıkmıştır. Bu çalışmanın amacı;
tüketicilerin organik tarım ürünleri tüketim tercih ve alışkanlıklarını
belirlemektir. Araştırmanın birincil verileri Ankara ili Merkez ilçelerindeki
(Çankaya, Yenimahalle, Altındağ, Etimesgut ve Gölbaşı) tüketicilerden 2024 yılı
Mart ve Nisan aylarında e-anket yoluyla elde edilen verilerden oluşmaktadır. Bu
amaçla çalışma basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen 384 tüketici ile
gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonuçlarına göre tüketicilerin organik tarım
tanımını doğru bildiği (%76.4), logo bilincinin (%85.9) oluştuğu ve konu ile
ilgili en fazla bilgiyi internetten (%77.1) elde ettikleri belirlenmiştir.
Tüketicilerin %93’ünün organik tarım ürünü satın aldığı, sırasıyla taze meyve
ve sebze, zeytinyağı, süt ve süt ürünleri tercihlerinde dikkat ettikleri tespit
edilmiştir. Organik tarım ürünleri satın alımlarında sağlık bilincinin artması,
marketlerde ayrı reyon olarak ürünlerin satışı ve denetimlerin doğru
yapıldığına dair güvenin etkisinin yüksek olduğu belirlenmiştir.
In today's world, the shift from conventional
agriculture to technology-intensive production techniques has become necessary
to meet the growing food demand due to the increasing population. This shift
has led to the increased use of synthetic chemicals and pesticides. As
consumers become more conscious and strive to improve their quality of life,
the demand for organic farming and organic food products has grown.
Consequently, the organic farming system, which represents a new production
model, has emerged. The aim of this study is to identify consumers' preferences
and habits regarding the consumption of organic agricultural products. The primary
data of the research were collected from consumers in the central districts of
Ankara (Çankaya, Yenimahalle, Altındağ, Etimesgut, and Gölbaşı) through an
online survey conducted in March and April of 2024. The study was carried out
with 384 consumers selected using a simple random sampling method. According to
the results, 76.4% of consumers correctly identified the definition of organic
farming, 85.9% had developed logo awareness, and 77.1% of consumers obtained
most of their information on the subject from the internet. It was found that
93% of consumers had purchased organic agricultural products, with the primary
preferences being fresh fruits and vegetables, olive oil, and dairy products.
Increased health awareness, the separate sale of products in designated
sections in supermarkets, and trust in proper regulatory oversight were
identified as significant factors influencing the purchase of organic
agricultural products.