TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ EĞİTİMİNİN 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ TUTUMLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ


Creative Commons License

Koç C., Durası A., Çetinkaya R., Sarıkavak Ş., Cantekin D.

EGE 12th INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES, İzmir, Türkiye, 26 - 30 Aralık 2024, cilt.2, ss.2671-2689, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 2
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.2671-2689
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve ayrımcılığı; eğitimden çalışma yaşamına, sağlıktan karar mekanizmalarına katılıma kadar yaşamın pek çok alanında etkili olmakta ve toplumun kalkınması önünde önemli bir engel oluşturmaktadır. Ayrıca kadına yönelik şiddetin artmasında da toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin rolü bulunmaktadır. Toplumsal cinsiyet eşitliği, kadın ve erkeklerin, aile, eğitim, siyaset, çalışma gibi tüm toplumsal alanlarda, eşitsizlikler, kısıtlamalar olmaksızın, eşit erişim ve katılım sağlamalarını ifade etmektedir. Toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanması için bireylerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesi ve bu konuda duyarlılık kazandırılması önem taşımaktadır. Bu çalışmada toplumsal cinsiyet eşitliği eğitiminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri tutumları üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desene göre tasarlanmıştır. Araştırma Yozgat Merkezde bulunan bir ilkokulda iki 4. sınıfta gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda 14, kontrol grubunda 16 öğrenci bulunmaktadır. Deney grubunda öğrencilere Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Programı uygulanmıştır. Program altı hafta sürmüştür. Araştırma verileri Çocuklar için Kalıplaşmış Toplumsal Cinsiyet Tutumları Formu (ÇKTCTF) ve “Kadınlar ne yapar? Erkekler ne yapar?- Meslekler ve Roller” konulu resim çalışması ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde frekans ve yüzde kullanılmıştır. Resimlerin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Resimler cinsiyet, meslekler ve roller açısından analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, deney grubunda “Çocuklar için Kalıplaşmış Toplumsal Cinsiyet Tutumları Formu”na (ÇKTCTF) verilen yanıtlara göre, öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarında değişme olduğunu göstermektedir. Cinsiyet rollerine ilişkin olumlu değişme öğrencilerin yaptıkları resimlere de yansımaktadır. Sonuç olarak toplumsal cinsiyet rolleri ve kalıp yargıları değiştirmek için “Toplumsal Cinsiyet Eşitliği” eğitiminin etkili olduğu görülmektedir.