8. Uluslararası Selçuk Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Konya, Türkiye, 29 - 30 Kasım 2025, ss.1542-1543, (Özet Bildiri)
ÖZET
Araştırma, üniversite öğrencilerinde ruh sağlığı okuryazarlığının sağlık arama davranışları üzerine olan
etkisini incelemek amacıyla tanımlayıcı ve kesitsel tasarımda yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini, 537
üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Veriler, Tanıtıcı Özellikler Formu, Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği
ve Sağlık Arama Davranışları Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler,
Kolmogorov–Smirnov testi, t testi, Mann-Whitney U testi, Kruskal- Wallis testi, regresyon ve
korelasyon analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin ruh sağlığı okuryazarlığı ve sağlık arama davranışları
puan ortalamaları sırasıyla 13.09 4.13, 36.81 12.66’dır. Ruh sağlığı okuryazarlık düzeyi ile sağlık
arama davranışı arasında pozitif yönde zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu (r=0.234, p<0.01) ve ruh
sağlığı okuryazarlığı düzeylerinin sağlık arama davranışlarını anlamlı biçimde yordadığı bulunmuştur
(F(1, 535) = 17.85, p < .001). Kadın cinsiyette, üniversite eğitimi sırasında psikoloji/psikiyatri içerikli
ders alanlarda, dördüncü sınıf öğrencilerinde ve ruhsal bir sorun yaşama durumunda psikiyatrik yardım
alma girişiminde bulunacağını ifade edenlerde ruh sağlığı okuryazarlığı puan ortalamalarının daha
yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.05). Sağlık arama davranışı puan ortalamalarının ise kadın cinsiyette,
sigara ve alkolü kullanmayanlarda, eğitimi sırasında psikoloji/psikiyatri içerikli ders alanlarda, ruhsal
bir sorun yaşama durumunda psikiyatrik yardım alma girişiminde bulunacağını ifade edenlerde daha
yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.05). Sonuç olarak, üniversite öğrencilerinin ruh sağlığı okuryazarlığı
ve sağlık arama davranışlarının orta düzeyde olduğu ve bazı değişkenlerin ruh sağlığı okuryazarlığı ve
sağlık arama davranışlarını etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ruh sağlığı okuryazarlığı ile sağlık
arama davranışları arasında anlamlı bir ilişki vardır. Ruh sağlığı okuryazarlığını artırmaya yönelik
eğitimler planlanabilir ve sağlıklı yaşam davranışları hakkında farkındalık oluşturabilir.