ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE RUH SAĞLIĞI OKURYAZARLIĞININ SAĞLIK ARAMA DAVRANIŞLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ


Döner S., Karabulut S.

8. Uluslararası Selçuk Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Konya, Türkiye, 29 - 30 Kasım 2025, ss.1542-1543, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1542-1543
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET

Araştırma, üniversite öğrencilerinde ruh sağlığı okuryazarlığının sağlık arama davranışları üzerine olan

etkisini incelemek amacıyla tanımlayıcı ve kesitsel tasarımda yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini, 537

üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Veriler, Tanıtıcı Özellikler Formu, Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği

ve Sağlık Arama Davranışları Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler,

Kolmogorov–Smirnov testi, t testi, Mann-Whitney U testi, Kruskal- Wallis testi, regresyon ve

korelasyon analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin ruh sağlığı okuryazarlığı ve sağlık arama davranışları

puan ortalamaları sırasıyla 13.09 4.13, 36.81 12.66’dır. Ruh sağlığı okuryazarlık düzeyi ile sağlık

arama davranışı arasında pozitif yönde zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu (r=0.234, p<0.01) ve ruh

sağlığı okuryazarlığı düzeylerinin sağlık arama davranışlarını anlamlı biçimde yordadığı bulunmuştur

(F(1, 535) = 17.85, p < .001). Kadın cinsiyette, üniversite eğitimi sırasında psikoloji/psikiyatri içerikli

ders alanlarda, dördüncü sınıf öğrencilerinde ve ruhsal bir sorun yaşama durumunda psikiyatrik yardım

alma girişiminde bulunacağını ifade edenlerde ruh sağlığı okuryazarlığı puan ortalamalarının daha

yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.05). Sağlık arama davranışı puan ortalamalarının ise kadın cinsiyette,

sigara ve alkolü kullanmayanlarda, eğitimi sırasında psikoloji/psikiyatri içerikli ders alanlarda, ruhsal

bir sorun yaşama durumunda psikiyatrik yardım alma girişiminde bulunacağını ifade edenlerde daha

yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.05). Sonuç olarak, üniversite öğrencilerinin ruh sağlığı okuryazarlığı

ve sağlık arama davranışlarının orta düzeyde olduğu ve bazı değişkenlerin ruh sağlığı okuryazarlığı ve

sağlık arama davranışlarını etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ruh sağlığı okuryazarlığı ile sağlık

arama davranışları arasında anlamlı bir ilişki vardır. Ruh sağlığı okuryazarlığını artırmaya yönelik

eğitimler planlanabilir ve sağlıklı yaşam davranışları hakkında farkındalık oluşturabilir.