Ortaöğretim Öğrencilerinin Algıladıkları Sporcu Kimliği Düzeyi ile Çevresel Davranış Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi


Creative Commons License

Süllü M. E., Engin S. G.

Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, cilt.5, sa.1, ss.260-274, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Çevresel değişimler ve çevre sorunları küresel anlamda bir problemler olarak karşımıza çıkmaktadır. Spor ve sporculuk ise her zaman örnek davranışları ile topluma rol model olan bir pozisyonda konumlanmıştır. Toplum içerisinde iyi birer örnek olan sporcuların, çevresel hassasiyetleri açısından da örnek teşkil edip etmediklerinin tespiti sporun çevresel problemlere yansımasını ortaya koymaktadır. Bu doğrultuda araştırmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin algıladıkları sporcu kimliği düzeyi ile çevresel davranış arasındaki ilişkinin incelenmesidir. İlişkisel tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Yozgat’ta ortaöğretim okullarında öğrenim gören 389 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilere çevresel davranış ölçeği, sporcu kimliği ölçeği ve kişisel bilgiler formu uygulanmıştır. Verilerin analizinde, ikili karşılaştırmalarda Bağımsız Örneklem t-testi, diğer değişkenler için tek yönlü Anova testi uygulanmıştır. Yapılan varyans analizlerinde varyansın kaynağını tespit etmek için Tukey testi kullanılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişkiyi ortaya koymak için Pearson korelasyon analizi ve doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Sonuç olarak erkeklerin sporcu kimliği algıları kadınlardan, imam hatip lisesi öğrencilerinin çevresel davranışları Anadolu lisesi öğrencilerinden, anne eğitim düzeyi üniversite ve üzeri olan öğrencilerin sporcu kimliği algıları ise anne eğitim düzeyi ilkokul ve ortaokul olan öğrencilerden anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin sporcu kimliği algıları ile çevresel davranışları arasında zayıf düzeyde pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Sporcu kimliği, çevresel davranışı %6,8 oranında olumlu etkilemiştir. 

Environmental changes and environmental problems are global problems. Sports and sportsmanship are always in a position to be role models for the society with their exemplary behaviours. Determining whether the athletes who are good examples in the society set an example in terms of environmental awareness reveals the reflection of sports on environmental problems. The aim of this study is to examine the relationship between the perceived level of athletic identity and environmental behavior among high school students. The relational survey model was employed. The study group consisted of 389 students attending high schools in Yozgat. The participating students were administered an environmental behavior scale, an athletic identity scale, and a personal information form. In data analysis, Independent Samples t-test was used for pairwise comparisons, and one-way Anova test was applied for other variables. Tukey test was used to identify the source of variance in the conducted variance analyses. Pearson correlation analysis and linear regression analysis were performed to reveal the relationship between the scales. In conclusion, male students’ perceptions of athletic identity were significantly higher than females’, and imam hatip high school students’ environmental behaviors were higher than Anatolian high school students’. Furthermore, students whose mothers had a university degree or higher perceived their athletic identity significantly higher than students whose mothers had only primary or middle school education. There was a weak positive relationship between students’ perceptions of athletic identity and their environmental behaviors. Athletic identity positively influenced environmental behavior at a rate of 6,8%.