TORUN SEVGİSİNİN YAŞLI BİREYLERİN PSİKOLOJİK İYİ OLMA HALİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ


Yılmaz T., Kurtcu E., İlmekli K. Z.

11th International Congress On Global Practice Of Multidisciplinary Scientific Studies-XI, Munich, Almanya, 13 - 17 Ekim 2025, ss.129-130, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Munich
  • Basıldığı Ülke: Almanya
  • Sayfa Sayıları: ss.129-130
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırma, torun sevgisinin yaşlı bireylerin psikolojik iyi olma halleri üzerindeki etkilerini inceleyen karma yöntemli bir çalışmadır. Literatürde aile bağları ve kuşaklar arası ilişkilerin ruhsal sağlıkla bağlantısı sıklıkla gösterilse de büyükanne/büyükbaba–torun etkileşiminin özgün katkısına odaklanan araştırmalar sınırlıdır. Bu çalışma, torun sevgisinin yaşam doyumu, yalnızlık algısı ve stresle başa çıkma becerileri üzerindeki etkilerini inceleyerek alandaki bilgi boşluğunu doldurmayı amaçlamaktadır. Araştırmada karma yöntem yaklaşımı benimsenmiştir. Nicel kısımda yaşlı bireylerin psikolojik iyi olma halleri Ryff’in Psikolojik İyi Oluş Ölçeği ile; torun sevgisi ise uyarlanmış bir ölçekle değerlendirilecektir. Nitel kısımda ise yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla, ilişkilerin sıklığı ve niteliğine dair derinlemesine veriler toplanacaktır. Kodlamada bağımsız iki araştırmacı tarafından çift kodlama yapılacak, elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenecektir. Nicel veriler SPSS programı üzerinden t-testi ve ANOVA ile analiz edilerek torun sevgisinin psikolojik göstergelerle ilişkisi değerlendirilecektir. Örneklemin sosyo-demografik açıdan çeşitlendirilmesi, yöntemsel üçleme ve etik kurallara uygun veri toplama süreci, çalışmanın güvenilirliğini artıracaktır. Çalışma; literatür taraması, örneklem seçimi, veri toplama, analiz ve raporlama aşamalarını kapsayan iş paketleriyle yürütülmektedir. Elde edilecek bulguların akademik literatüre katkı sağlamasının yanı sıra, yaşlı bireylerin ruhsal sağlıklarını destekleyecek sosyal hizmet programları ve politika önerilerinin geliştirilmesine rehberlik etmesi beklenmektedir. Ayrıca, kuşaklar arası bağların güçlendirilmesine yönelik eğitim içeriklerinin tasarımında ve yaşlılık çalışmalarında torun odaklı müdahale modellerinin geliştirilmesinde kanıt temelli bir zemin oluşturması da öngörülmektedir.

This study examines the impact of grandchild affection on the psychological well-being of elderly individuals through a mixed-methods design. While the relationship between family ties, intergenerational connections, and mental health has been frequently demonstrated in the literature, studies specifically focusing on the unique contribution of grandparent–grandchild interactions remain limited. By analyzing the influence of grandchild affection on life satisfaction, perceptions of loneliness, and coping skills, this study aims to address an important gap in the field. A mixed-methods approach has been adopted. In the quantitative phase, elderly individuals’ psychological well-being will be measured using Ryff’s Psychological Well-Being Scale, while grandchild affection will be assessed with an adapted instrument. In the qualitative phase, semi-structured interviews will be conducted to obtain in-depth data on the frequency, quality, and perceived outcomes of these relationships. Independent double coding will be performed to ensure reliability, and qualitative data will be analyzed using content analysis. Quantitative data will be processed with SPSS, employing statistical tests such as t-tests and ANOVA to evaluate associations between grandchild affection and indicators of psychological well-being. Ensuring socio-demographic diversity in the sample, applying methodological triangulation, and following ethical procedures such as informed consent are expected to enhance the validity and reliability of the findings. The research process includes literature review, sample selection, data collection, analysis, and reporting. The study is anticipated to contribute to the academic literature while also guiding the development of social service programs and policy recommendations that support the psychological well-being of elderly individuals. Furthermore, the findings are expected to inform the design of educational content aimed at strengthening intergenerational bonds and to provide an evidence-based foundation for the development of grandchild-focused intervention models in gerontology.