Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.2021, no.17, pp.72-89, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Bu araştırmada, eğitim-öğretim faaliyetlerinin verildiği ortamların/okulların
önemli bir birimi olan öğretmen odaları; bu alanda geçirilen süre, yapı (fizikselmekânsal) özellikleri ve bu alana ilişkin mekânsal doyum düzeyleri, bu
değişkenlerin kendi aralarındaki ilişkisi bağlamında incelenmiş ve tartışılmıştır.
Araştırmanın yanıt aradığı temel soru, öğretmenlerin kendileri için ayrılan bu
ortamda ne kadar zaman geçirdikleri, bu birimin fiziksel-mekânsal koşullarının
neler/nasıl olduğu, öğretmenlerin bu alandaki olumlu ve olumsuz algıları ile
ilgili bulgu ve sonuçlara ulaşmaktır. Araştırma, nitel yaklaşımla yürütülmüş ve
durum çalışması modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu
2017-2018 eğitim-öğretim yılında Yozgat ili Akdağmadeni ilçesinde ilköğretim
ve ortaöğretim okullarında çalışan 10 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama
aracı olarak bu araştırma için geliştirilen “Öğretmenler Odası Günlüğü” formu
kullanılmıştır. Çalışmanın veri çözümlemesi içerik analizi tekniği kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak, öğretmen odalarının öğretmenler tarafından
okulda geçen süreye göreli olarak uzun süreli ve işlevsel kullanıldığı
görülmüştür. Öğretmen odalarının fiziksel koşullar teması altında mekânsal
koşullar temasına göre daha az veri kaydedildiği, bu kayıtların çoğunlukla
olumsuz algılar içerdiği görülmüştür. Mekânsal koşulların yüksek sayıda veri
kaydedilen tema olduğu ve bu kayıtların çoğunlukla olumlu algılar içerdiği
sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin mekâna ilişkin doyum düzeylerinin
yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Araştırmada elde edilen bulgulardan
hareketle tamamlayıcı, alana katkı sağlayan ve öğretmen odalarının daha iyi
koşullara taşınması yönünde çalışmalar yapılması önerilmektedir.