Ecological Social Work from the Perspective of Social Work Academics


Creative Commons License

ASLAN Ş., CEYLAN H.

Toplum ve Sosyal Hizmet, vol.35, no.3, pp.467-491, 2024 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 35 Issue: 3
  • Publication Date: 2024
  • Doi Number: 10.33417/tsh.1299229
  • Journal Name: Toplum ve Sosyal Hizmet
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.467-491
  • Yozgat Bozok University Affiliated: Yes

Abstract

Efforts to find solutions to environmental problems and contribute to sustainability in social work constitute ecological social work, and discussions continue in the fields of theoretical/conceptual dimension, ethics, practice and education. In summary, the question of how ecological social work is possible shapes the literature. In order to contribute to answering the same question, this study aims to reveal how academics at the intersection of theory, practice and education evaluate ecological social work. In this study designed with a qualitative method, interviews were held with 15 social work academics who have made academic production on ecological social work, in line with purposeful sampling. Eight themes emerged as a result of the analysis of the data with the MAXQDA program. Research findings reveal the necessity of including the theoretical and practical aspects of ecology in social work education, expanding the current environmental understanding to include the physical environment beyond the social environment, and adopting an interdisciplinary approach on the basis of practice and knowledge for the realization of ecological social work. In the context of roles/tasks, the importance of advocacy, activism and educator roles was emphasized with macro and community- oriented tasks. In addition, since the implementation is not independent of policy, it has been understood that legal justifications, a macro approach and level of implementation are needed, and that an inclusive ethics can only be possible by recognizing the right and importance of non-human creatures to life.
Sosyal hizmette çevreyle ilgili sorunlara çözüm bulma, sürdürebilirliğe katkı sunma çabaları ekolojik sosyal hizmeti oluşturmakta ve tartışmalar teorik/kavramsal boyut, etik, uygulama ve eğitim alanlarında sürdürülmektedir. Özetle ekolojik sosyal hizmetin nasıl mümkün olabileceği sorusu literatürü şekillendirmektedir. Bu çalışma da aynı sorunun cevaplanmasına katkıda bulunmak için teori, uygulama ve eğitimin kesişimindeki akademisyenlerin ekolojik sosyal hizmeti nasıl değerlendirdiğini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Nitel yöntemle tasarlanan bu çalışmada amaçlı örnekleme doğrultusunda ekolojik sosyal hizmet konusunda akademik üretimde bulunmuş 15 sosyal hizmet akademisyeniyle görüşmeler yapılmıştır. Verilerin MAXQDA programıyla analizi sonucu sekiz tema oluşmuştur. Araştırmada, ekolojik sosyal hizmet için sosyal hizmet eğitiminde ekolojiye dair konulara teorik ve uygulamalı olarak yer verilmesinin, mevcut çevre anlayışının sosyal çevrenin ötesinde fiziksel çevreyi de içerecek biçimde genişlemesinin önemi ortaya çıkmıştır. Bunun yanı sıra uygulama ve bilgi temelinde disiplinlerarası yaklaşımın benimsenmesinin gerekliliği vurgulanmıştır. Rol/görevler bağlamında ise makro ve toplum odaklı görevlerle savunuculuk, aktivistlik ve eğitimci rolleri öne çıkmıştır. Ayrıca uygulama politikadan bağımsız olmadığından yasal düzenlemelere, makro bir yaklaşım ve uygulama düzeyine ihtiyaç olduğu, kapsayıcı bir etiğin ancak insan dışı canlıların yaşam hakkını ve önemini tanımakla mümkün olabileceği anlaşılmıştır.