TÜRKİYE’DE BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARLA İLGİLİ YAPILAN LİSANSÜSTÜ TEZLER


GÜLER T., Aygün M.

Milli Eğitim, cilt.48, sa.222, ss.5-32, 2019 (Scopus, TRDizin) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 48 Sayı: 222
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Milli Eğitim
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.5-32
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Birleştirilmiş sınıflarda öğretim pek çok ülkede olduğu gibi Türkiye’de de yaygın olarak uygulanmaktadır. Eğitimin her bireyin hakkı olduğu düşüldüğünde bu uygulamayı geliştirmek önem arz etmektedir. Böyle bir gelişme için ise ilgili alanda yapılmış çalışmaların incelenmesinde yarar vardır. Bu bağlamda bu çalışmada Türkiye’de birleştirilmiş sınıflarla ilgili lisansüstü seviyede yapılan tezlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Ulusal tez merkezinde birleştirilmiş sınıflarla ilgili yapılmış tam metin olarak erişime açık olan 28 tezin metodolojileri ile sonuç ve öneriler bölümleri sistematik bir şekilde analiz edilmiştir. Bu analiz sonucunda en çok tarama yönteminin kullanıldığı ve çalışmaların çoğunlukla öğretmenlerle yürütüldüğü görülmüştür. Çalışmalarda genellikle nicel bulgulara yer verildiği ancak durumun ayrıntılı olarak incelendiği nitel çalışmaların az sayıda olduğu tespit edilmiştir. Birleştirilmiş sınıfların müstakil sınıflara göre çeşitli dezavantajları ortaya koyulmuş ve bu okullarda görev yapan öğretmenlerin gerek mesleki açıdan gerek idari faaliyetler açısından desteklenmeleri gerektiği vurgulanmıştır.
Teaching in multigrade classrooms is widely applied in Turkey as in many countries. It is important to improve this implementation when it is thought that every individual has the right to education. For such an improvement, it is useful to examine the work done in the relevant area. In this context, this study aimed to examine the arguments made about the multigrade classrooms in Turkey. The methodologies of the 28 theses, which are accessible as full texts on the multigrade classrooms in the national thesis center, and the results and suggestions sections have been systematically analyzed. As a result of this analysis, it was seen that the most screening method was used, and the studies were conducted mostly with teachers. It has been found that quantitative findings are included in the studies but there are few qualitative studies in detail. It has been emphasized that the disadvantages of the multigrade classrooms according to the independent classes and the teachers working in these schools should be supported in terms of professional and administrative activities.