(INCES) VII. International Science Culture and Education Congress, Antalya, Türkiye, 28 Nisan - 01 Mayıs 2024, ss.65
ÖZET
Araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin genel
aidiyet düzeylerinin belirlenmesi ve genel aidiyetin alt ölçeklerinin puan
ortalamalarının çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının
incelenmesidir. Araştırmanın modelini ilişkisel tarama modeli oluşturmaktadır. Araştırma
grubu, 418 (%82.6) kadın ve 88 (%17.4)
erkek olmak üzere toplam 506 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmaya
281 (%55.5) önlisans ve 225 (%45.5) lisans öğrencisi katılmıştır. Araştırma
grubunun yaş ortalaması 20.04’tür. Verilerin toplanmasında; Genel Aidiyet
Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizi ve
yorumlanmasında; üniversite öğrencilerinin genel aidiyetin kabul edilme ve
reddedilme alt ölçeklerinden aldıkları puanların ortalamalarının cinsiyete ve
eğitim düzeyine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için bağımsız
gruplar t testi yapılmıştır. Ayrıca yaşa, anne-baba tutumuna, anne-baba eğitim
düzeyine ve anne-babanın birlikte yaşama durumuna göre farklılık gösterip
göstermediğini belirlemek için tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Bağımsız
örneklemler t testi analiz sonucuna göre; öğrencilerin kabul edilme (p=.717) ve
reddedilme (p=.707) puan ortalamaları cinsiyete göre farklılaşmamaktadır. Aynı
şekilde kabul edilme (p=.370) ve reddedilme (p=.703) puan ortalamalarının
eğitim düzeyine göre de farklılaşmadığı görülmüştür. Tek yönlü varyans analizi
sonuçlarına göre; öğrencilerin kabul edilme puan ortalamalarının yaş
değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür (p=.075). Ancak
reddedilme puan ortalamaları yaş değişkenine göre farklılaşmamaktadır (p=.345).
Üniversite öğrencilerinin kabul edilme (p=.000) ve reddedilme (p=.000) puan
ortalamalarının algılanan anne ve baba tutumuna göre anlamlı düzeyde
farklılaştığı görülmüştür. Anne eğitim düzeyine göre kabul edilme (p=.026) ve
reddedilme (p=.076) puan ortalamaları anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Kabul
edilme puan ortalamaları baba eğitim düzeyine göre farklılaşma göstermezken (p=.126),
reddedilme puan ortalamaları baba eğitim düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılaşma
göstermektedir (p=.065). Kabul edilme puan ortalamalarının anne-babanın
birlikte yaşama durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaştığı tespit edilirken
(p=.037), reddedilme puan ortalamaları anne-babanın birlikte yaşama durumuna
göre farklılaşmamaktadır (p=.178). Elde edilen bulgular,
literatüre dayalı olarak tartışılmıştır.
Anahtar
Kelimeler: Aidiyet, kabul edilme, reddedilme, üniversite
öğrencileri