Üniversite Öğrencilerinin Genel Aidiyet Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi


Duran E., Öztemel K., Traş Z.

(INCES) VII. International Science Culture and Education Congress, Antalya, Türkiye, 28 Nisan - 01 Mayıs 2024, ss.65

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.65
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET

Araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin genel aidiyet düzeylerinin belirlenmesi ve genel aidiyetin alt ölçeklerinin puan ortalamalarının çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesidir. Araştırmanın modelini ilişkisel tarama modeli oluşturmaktadır. Araştırma grubu, 418 (%82.6)  kadın ve 88 (%17.4) erkek olmak üzere toplam 506 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmaya 281 (%55.5) önlisans ve 225 (%45.5) lisans öğrencisi katılmıştır. Araştırma grubunun yaş ortalaması 20.04’tür. Verilerin toplanmasında; Genel Aidiyet Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizi ve yorumlanmasında; üniversite öğrencilerinin genel aidiyetin kabul edilme ve reddedilme alt ölçeklerinden aldıkları puanların ortalamalarının cinsiyete ve eğitim düzeyine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için bağımsız gruplar t testi yapılmıştır. Ayrıca yaşa, anne-baba tutumuna, anne-baba eğitim düzeyine ve anne-babanın birlikte yaşama durumuna göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Bağımsız örneklemler t testi analiz sonucuna göre; öğrencilerin kabul edilme (p=.717) ve reddedilme (p=.707) puan ortalamaları cinsiyete göre farklılaşmamaktadır. Aynı şekilde kabul edilme (p=.370) ve reddedilme (p=.703) puan ortalamalarının eğitim düzeyine göre de farklılaşmadığı görülmüştür. Tek yönlü varyans analizi sonuçlarına göre; öğrencilerin kabul edilme puan ortalamalarının yaş değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür (p=.075). Ancak reddedilme puan ortalamaları yaş değişkenine göre farklılaşmamaktadır (p=.345). Üniversite öğrencilerinin kabul edilme (p=.000) ve reddedilme (p=.000) puan ortalamalarının algılanan anne ve baba tutumuna göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Anne eğitim düzeyine göre kabul edilme (p=.026) ve reddedilme (p=.076) puan ortalamaları anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Kabul edilme puan ortalamaları baba eğitim düzeyine göre farklılaşma göstermezken (p=.126), reddedilme puan ortalamaları baba eğitim düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılaşma göstermektedir (p=.065). Kabul edilme puan ortalamalarının anne-babanın birlikte yaşama durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaştığı tespit edilirken (p=.037), reddedilme puan ortalamaları anne-babanın birlikte yaşama durumuna göre farklılaşmamaktadır (p=.178). Elde edilen bulgular, literatüre dayalı olarak tartışılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Aidiyet, kabul edilme, reddedilme, üniversite öğrencileri