ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CİNSELLİK HAKKINDAKİ BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ


Şahin N. S., Memiş H., Bakırcı M., Yalvaç E. S.

Bozok Tıp Dergisi, cilt.15, sa.4, ss.388-395, 2025 (TRDizin)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.16919/bozoktip.1629873
  • Dergi Adı: Bozok Tıp Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.388-395
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin cinsellik konusundaki bilgi düzeylerini, tutumlarını ve davranışlarını kapsamlı bir şekilde değerlendirmektir. Gereç ve Yöntemler: Bu araştırma, Yozgat Bozok Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde Jinekoloji ve Obstetrik eğitimi almamış toplam 166 öğrenci ile gerçekleştirilmiş bir kesitsel çalışmadır. Araştırma verileri, cinsel sağlıkla ilgili bilgi ve tutumları ölçmek amacıyla oluşturulmuş 20 sorudan oluşan bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Bulgular: Katılımcıların %22,9'u cinsel deneyim yaşadığını belirtirken, bu oran kadınlarda %10,6, erkeklerde ise %43,5 olarak bulunmuştur. Erkeklerin cinsel deneyime sahip olma oranı, kadınlara göre istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki vardır (p<0,001). Öğrencilerin %83,7'si okullarda cinsel eğitimin verilmesini desteklerken, %4,8'i bunun gereksiz olduğunu ifade etmiştir. Cinsellik konusundaki bilgilerin en yaygın kaynağı sosyal medya ve internet (%42,2) olarak belirtilmiştir. Katılımcıların en fazla bildiği doğum kontrol yöntemleri prezervatif (%42,2) ve oral kontraseptifler (%35,5) olmuştur. Öğrencilerin %41,6'sı oral kontraseptif kullanırken, %33,1'i prezervatif kullanmaktadır. Sonuç: Çalışma bulguları, üniversite öğrencilerinin büyük bir kısmının cinsel sağlık bilgilerini sosyal medya ve internetten edindiğini ortaya koymaktadır. Öğrenciler cinsel deneyimler yaşamış olsalar da cinsel sağlıkla ilgili yanlış anlamalar ve riskli korunma yöntemlerinin kullanımına dair ciddi bir eğitim eksikliği bulunmaktadır. Bu durum, ülkemizde cinsel sağlık eğitimine dair politikaların güçlendirilmesi gerektiğini göstermektedir.